// // // // //


Mária Valéria híd, Esztergom-Párkány

írta hufi | Látnivalók, Érdekességek,Motoros | 2000 May 28 09:14

A Mária Valéria híd egy Duna-híd az esztergomi Prímás-sziget, és a szlovákiai Párkány között, a Duna 1718,5 folyamkilométerénél. Hossza 514 méter. A volt határellenőrző pont a szlovák hídfőnél van.

A hidat Feketeházy János tervezte, és 1893-ban a Cathry Szaléz hídépítő cég kezdte építeni, miután az érsek lemondott a vámszedési jogáról. Az eredeti, öt nyílású, 496 méter hosszú acélhidat két és fél év alatt építették fel. Először 1895. szeptember 28-án adták át hatalmas ünnepségek keretében, amin a kormány több tagja is részt vett. A hidat aznap éjfélig vám nélkül volt szabad használni. Ezután 1918-ig az átkeléskor vámot kellett fizetni. A hídszentelést Vaszary Kolos bíboros-hercegprímás végezte. Esztétikai okokból változó nyílásmérettel épült, a középső pillérei közötti távolság 118 méter volt, ami abban a korban rekordnak számított. Felszerkezete folyóméterenként 5 tonna körüli volt, ami nagyon könnyűnek mondható. Az építés iratai fennmaradtak, ezekből tudjuk a munkák előrehaladásának gyors ütemét. A két műszaki ellenőr – Éltető Ákos és Pischinger Gyula – hetente készítettek rajzos jelentést. A király engedélyével a hidat Mária Valéria főhercegnőről, I. Ferenc József lányáról nevezték el.

1919-ben a szlovákiai oldalon lévő szélső nyílást a légionáriusok lerombolták, ám ezt 1927-re kijavították. Másodszor 1944. december 26-án a visszavonuló német csapatok a három középső nyílást felrobbantották. A második rombolás nyomai több mint fél évszázadig láthatók voltak.

maria_valeria_hid.jpg

Az esztergomi hídfő, 2006

Először 1964-ben ült össze a Magyar-Csehszlovák Közlekedési Albizottság, hogy megvitassa a híd jövőjét, de sem ekkor, sem az 1987-ig lefolytatott számos tárgyaláson nem született döntés az újjáépítésről. Az 1980-as évek közepén civil kezdeményezésre létrehozták Esztergomban és Párkányban is a Hídbizottságot. Évtizedes munka után sikerült elnyerni az uniós Phare-program támogatását. 1998-ban jött létre miniszteri szintű megállapodás, és végül 1999. szeptember 16-án megszületett a híd újjáépítéséről és a kapcsolódó létesítmények megépítéséről szóló kormányközi megállapodás. A beruházás 19,4 millió euróba került. Ebből a hídépítés 12 millió eurót tett ki, a többi pénz a felhajtó- és bekötőutak építésére, és a vámházra ment el. Felvetődött, hogy megváltoztatják a híd nevét „Barátság” hídra, hogy a híd neve ne utaljon az Osztrák–Magyar Monarchia-beli időkre, de végül az ötletet elvetették. Az építkezés 2000 októberében kezdődött. A két épségben megmaradt parti nyílást felújították, a felrobbantott hármat újra gyártották. Az eredeti 7,2 méteres űrszelvényt az új előírások szerint 9,5 méterre emelték, így az új híd ívesebb lett a korábbinál, így azonban vasúti forgalom lebonyolítására nem alkalmas. Az utolsó – 603 tonnás – ív 2001. július 27-én került a helyére. Az elkészült hidat 2001. október 11-én adta át Mikuláš Dzurinda szlovák és Orbán Viktor magyar miniszterelnök, valamint Günter Verheugen akkori EU bővítési biztos. Ez volt az utolsó, második világháborúban felrobbantott híd, ami újjáépült.

2 Hozzászólás/Comments »

  1. Pingback by Hufi » Blog Archive » 2008.06.01 Szlovák túra — 2008 June 2 @ 20:16

    […] barátom szombaton jelezte, hogy mennek egy rövid kanyart, vasárnap ha gondolom találkozzunk a Mári Valéria hídnál […]

  2. Pingback by 2008.06.01 Szlovák túra | Hufi Motoros Blogja — 2010 May 6 @ 17:08

    […] barátom szombaton jelezte, hogy mennek egy rövid kanyart, vasárnap ha gondolom találkozzunk a Mári Valéria hídnál […]

RSS Hozzászólások nyomonkövetése. TrackBack URI

Mond el véleményed / Leave a comment

E-Mail címed /

*

freestat.hu 2 visitors online now
0 guests, 2 bots, 0 members
All time: 74 at 08-01-2016 14:22 UTC +00:00
Max visitors today: 5 at 06:23 UTC
This month: 13 at 12-08-2017 01:16 UTC +00:00
This year: 35 at 02-27-2017 20:03 UTC +00:00