Atlantic 500 mindenre jó?
Örök vita, hogy minek számítanak a nagytestű robogók, motornak vagy “csak” egy robogónak. Azok, akik a lelkükben előítélettel élnek a maxi robogósokkal szemben, általában a nagy köbcentis motor tulajdonosok, hajlandóak “lenézni” ezeket a guruló kanapékat. Tegyük kicsit tisztába, hogy mi mindenre lehet ezeket a kiskerekű motorokat használni. Két szóval: mindenre is…
BKV-BKK
Amikor azon gondolkodtam, hogy a Suzuki DL1000 eladása után mivel járjak munkába, rövid ideig szakítottam a motorozással és kipróbáltam a BKV adta szolgáltatások bőséges tárházát. Nagyon szerettem reggelente ébredezni, bóbiskolni a buszon, a metrón a tömegben, nézegetni az embereket, viszont nem szerettem a sok átszállást, az unalmas sétálásokat megálló és megállók között, nem beszélve a sok várakozásról.
Délután, mikor már mindenki kimerült a napi munkától és fáradt, türelmetlen, siet haza, a második műszakot ellátni, vásárolni, akkor már nem annyira tudják az emberek tolerálni embertársaikat. Van olyan aki izzadt, kellemetlen szagú, hangosan telefonál a járműveken, a versenyt futó a nyugdíjasok az utolsó ülőhelyért sprintelnek, a hátsó üléseken a hajléktalanok bűzölögnek és akkor is, mikor már nincsenek ott…mindezt havi kb.: 10.000 Ft-nyi bérletért cserébe… NA NEM !!!
Kell egy robogó
Kell valami jármű, robogó vagy motor! Napi 40-50 kilométer ingázáshoz kell egy olyan, ami viszonylag keveset fogyaszt, megbízható, fiatalnak mondható, lehet vele agglomerációban is kimenni, jó szélvédelemmel rendelkezik és nagyjából helyettesíti az autó funkcióját, van hozzá alkatrész és még megfizethető is, ééés.. legfőképpen nem kell a dugóban ücsörögni, hanem lehet haladni vele.
első választás: Suzuki AN400 – Burgman
Ismét elkezdődött a fórumok és használt motorok hirdetéseinek böngészése esténként, hasztalan telefonálások és minden ide passzoló vélemény, tapasztalat meghallgatása. Volt pár melléfutásom, kezdve 50ccm négyüteművel, 50ccm kétüteművel, 200ccm négyütem, 400cc négyütem. Valahol itt már kezdett az elképzelés egybevágni a gyakorlattal, a megfelelő gép egy Suzuki AN400 K4 lett pár éven keresztül. 33 lóereje pont az előzőekben leírtakat tudta, még túrázni is lehetett vele az országban, hatalmas ülés alatti két teljes sisakot befogadó csomagtartójában sok minden haszontalan dolog elfért, szerettem, de mennie kellett kellemetlen fekvőhengeres típushibája és ezzel összefüggő nagy olajfogyasztása miatt sajnos. Megint BKV?! … DEHOGY!
“csak olasz motort ne vegyél!”
Óva intett minden motoros ismerősöm az olasz gyártók paripáitól, és annyira meggyőzően és kitartóan érveltek, hogy elhatároztam megnézek március végén egy Velencén hirdetett Aprilia Atlantic 500 Sprintet. Ez nem a “bálna”ez a “butább, elektromosan leegyszerűsített” változat. Őszintén fogalmam sem volt sem az Aprilia motorválasztékáról, sem típushibákról, megérzésre és kinézetre mentem inkább félretettem mások előítéletét. Az eladó amúgy is régóta hirdette az 51 ezer kilmétert futott 2006-os évjáratú frissen mosott, “nem dohányzó, frissen szervizelt”, költségmentes motorját. Első ránézésre semmi extra nem fogott meg benne, talán a vonalvezetés sportosabbra sikeredett a Burgmanhoz képest. Mentem vele egy próba kört. Nagyon meggyőzött, hogy magyarországi vásárlásból származott és nem import leharcolt a cucc. Hazafelé már együtt jöttünk én mosolyogtam, ő duruzsolt alattam a kb. 10C fokos tavaszi naplementében a 7-es főúton Budapest irányába.
Tapasztalatom az elmúlt közel két év és 35.000 megtett kilométer alatt:
- ELŐNYE:
- rugalmasan lehet vele a városban közlekedni,
- 210 kg tömegét nem érezni az alacsony súlypont miatt,
- hatótáv vegyes használatban 280-300 km (3,5-5l fogyasztás)
- kényelmes üléspozíció hosszú távon is (175cm vagyok),
- Túraplexivel kifejezetten jó a szélvédelem,- kézfejen is szélvédett,
- tartós esőben is kényelmesen vezethető, csak a váll ázik meg,
- alkatrészek elérhető áron vannak, van sok bontott alkatrész,
- szélesen elhelyezett nagyméretű hátsó lámpái jól láthatók sötétben,
- sok pakoló hely az ülés alatt, zárható kesztyűtartó,
- nagyon erős, robusztus váz kialakítás,
- télen is kényelmes, jó a szélvédelme,
- lehet hozzá lábtakarót és téli (4 évszakos) gumit kapni,
- HÁTRÁNYAI:
- kemény futómű beállítás miatt néha “felüt”, kátyúkra érzékeny,
- integrált fék önmagában nem hátrány, de néha jobban jönne egy kicsit több fékerő, kevesebb rámarkolással,
- elöl egy féktárcsa – kevesebb fékhatás,
- olcsó műanyag anyagfelhasználás,- kialakítás, főleg a “szürke műanyagfelületeken érezhető,
- műanyag elemeket rögzítő fülek hamar törnek,
- feszültség szabályzó meghibásodása előfordulhat,
- tompított lámpa fénye kicsit gyengécske, EU szabályozás szerint “egyszemű”, csak az egyik oldal világít
Vegyük sorra mire is jó:
- túrázni, bel-külföldön,
- agglomerációból bejárni napi szinten,
- “csak úgy felpattanni” és átmenni a haverodhoz,
- szóval szerintem mindenre ami a napi gyors közlekedéssel kapcsolatos