web analytics

– az első ember, aki motorkerékpárral körbeutazta a földet

Carl Stearns Clancy – író, filmrendező és kalandor

Carl Stearns Clancy 1890. augusztus 8-án született (Epping, New Hampshire, USA) és 1971 januárjában halt meg Alexandriában, Virginia államban, polgári foglalkozása író és filmrendező volt. Édesanyja a massachusettsi Alice E. Clancy, édesapja az írországi származású William P. Clancy voltak. 1932-ben házasodott össze Eloise Lownsbery (1888-1967) írónővel.

Carl Stearns Clancy azzal vált híressé, hogy ő lett az első ember, aki motorkerékpárral körbeutazta a világot.

Carl Stearns Clancy

Utazásának költségeit részben a Henderson cég támogatásából, az új motorok értékesítése után járó jutalékából (5$/darab), illetve az amerikai és nemzetközi lapokban megjelenő cikkjeinek, fotók eladásával tudta fedezni. Franciaországi 2 hónapos tartózkodásuk alatt például egy importőr cégnek sikeresen bemutatták a Henderson motorkerékpárt és aláírtak egy 100 darabos export megrendelést, a befolyt jutalékból biztosította útját Afrika irányába.

fényképezőgép és összehajtható írógép

Rendszeres rovata indult a „The Bicycling World”, a “Motorcycle Review”, és a “Pacific Motorcyclist” kiadványokban. A kéziratok elkészítéséhez összehajtható írógépet, jegyzetek elkészítéséhez nagyméretű töltőtollat vitt magával, a helyszínek dokumeltálásához objektíves fényképezőgépet használt.

MotorCycling
Motorcycling 1912 április

Tervük szerint a sok jegyzet összegyűlése után, megérkezésükkor egy könyvet szerettek volna kiadni a különösen veszélyes utazás részleteiről, de ez a könyv sajnos ismeretlen okok miatt sohasem jelent meg. Clancy halála után a kéziratokat, két jegyzetfüzetet, fényképeket és egyéb tárgyakat tartalmazó dobozt házvezetőnője átadta egy dobozban a Nyugat-ausztrál Egyetem professzorának, Liam O’ Conner-nek, aki több, mint 50 évig őrizgette. Clancy csizmája, sisakja és jogosítványa az Iowa államban található Nemzeti Motorkerékpár Múzeumban tekinthető meg, egy teljesen eredeti 1912-es kiadású Henderson Four motorkerékpárral egyetemben.

A motiváció

Miután Thomas Stevens angol kerékpáros 1884–1886-ban sikeresen megkerülte elsőként kerékpárral a földet, jött az ötlet, hogy ekkora távolságot egy “modern” motorkerékpárokkal is lehet tenni.

Thomas Stevens

1911-et írunk, a Henderson motorkerékpárgyártó cég bemutatta az új 4 hengeres prototípusát. Clancy motivációja az volt, hogy bizonyítsa, a motorkerékpár egy olyan megbízható és hatékony közlekedési eszköz, amely képes nagy távolságokat is megtenni.

” Előfordult már, hogy túl sok földimogyorót evett, és annyira elege lett belőle, hogy úgy érezte, soha többé nem akar egy szemet sem többet?! Elhatároztam magam, hogy kiveszek egy év szabadságot a nyüzsgő üzleti életből és azt az időt a tanulásnak, utazásnak szentelem, elhatároztam, hogy világot akarok látok! “

részlet a Gasoline Tramp The World on Motorcycle könyvből
Felkészített Henderson motorkerékpárok a gyár előtt
Indulásra kész Henderson motorkerékpárok frissen festett rendszámtáblákkal Dublinban

” Fiúként indultam neki az útnak, férfiként érkeztem meg – Carl Stearns Clancy “

Walter Rendell Storey – 31 évesen ült először Henderson motoron

Walter Rendell Storey 1881 június 22-én született Charles nevű ikertestvérével. Szülei Angliából számaztak és az 1910-es népszámláláskor, 29 évesen még egyedülállóként regisztrálták New Yorkban. Dublinba érkezve kedzett el motorozni, és mivel előtte nem volt tapasztalata a forgalomban, rögtön megtévesztette a gyakorlatlan motorost egy ellenkezőleg közlekedő villamos. A kisebb baleset okán nem lankadt az elszántságuk, ugyan a motor megsérült, de folytatták együtt útjukat Clancyvel. Walter Franciaországig motorozott barátjával, majd Párizsi tartóztkodásuk után hazautazott New Yorkba, Clancy innentől egyedül folytatta az útját Afrika irányába.

A kor közlekedési eszközei, úthálózatai

Ebben az időszakban az autómobilok még luxuscikkek voltak, és a tömegközlekedési eszközök, mint a vonatok és hajók voltak a fő közlekedési formák a nagyobb távolságokra. Aszfaltozott utak még nagyon kevés helyen léteztek a világban (Anglia, Franciaország kivételével), leginkább “hengerelt” kavicsos, sáros földutakon tudtak közlekedni, helyenként óriási kövekkel vagy sziklákkal tarkítva.

Clancy 1912
fotó: Clancy gyűjtemény

Benzinkúthálózat gyakorlatilag nem létezett, a szükséges benzint, olajat, paraffinolajat néhol gyógyszertárakból, szerelőktől, gyárakból és szállodákból szerezték be, bár előre megtervezve igyekeztek a teljes út során biztosítani a megfelelő alkatrészeket, bezin és gumiról gondoskodni. Gumiabroncs utánpótlásról a “Goodyear Tire and Rubber” cég gondoskodott úgy, hogy az előre egyeztetett országokba szállították a cseregumikat. Érdekességként meg kell említeni, hogy a borzalmasan rossz útviszonyok ellenére az első defektjét Walter, a Belga – Francia határ után kapta Givet város határában a hátsó keréken, második defektet Clancy kapta Buzancais városában 5000 km után.

defekt

Az 1910-es évek elején a motorkerékpárok kezdtek elterjedni, de még mindig sok kihívással kellett szembenézniük. Az európai motorkerékpár gyártók közül a legjelentősebbek közé tartozott a brit Triumph és a német BMW, amelyek már ekkor is kiváló mérnöki megoldásokat kínáltak. Az amerikai piacon az Indian és a Harley-Davidson volt a legnagyobb konkurens.

Henderson Four – a kor leggyorsabb, legmegbízhatóbb motorkerékpárja

Henderson Four

William Henderson egy mérnöki csodagyerek volt, nem nagy túlzással az autóiparba született, mivel nagyapja, Alexander Winton alapította az egyik korábbi autógyártót az Egyesült Államokban, édesapja pedig a Winton Motor Carriage Company alelnöke volt. William 16 évesen csatlakozott a családi céghez, és szabadidejét azzal töltötte, hogy ötleteket vázolt fel különféle motorkerékpárokhoz, amelyeket apja véleményezett műszaki szemmel. 1909-ben egy 4 hengeres motorkerékpár vázlatai tervrajzokká váltak, Thomas segített Williamnek megépíteni, mivel úgy gondolta, hogy az ígéretes rajzból prototípust kell készíteni.

A prototípus 1911-re sikerült megépíteni és az így kapott gép olyan jól működött, hogy az ifjú William 175 000 dolláros finanszírozást tudott szerezni, hogy önállóan megkezdje a gyártást.

A Henderson gyár

A Henderson Motor Companyt 1911-ben, Michigan államban a két testvér, William G. Henderson, aki a már említett zseniális kreativitásáról, illetve a motorkerékpárok iránti megszállottságáról és Thomas Henderson Jr., aki kiemelkedő pénzügyi és gazdasági ismereteiről volt híres alapították Detroitban, a Jefferson Avenue 268 szám allat.

Henderson Motor Company

Az újonnan megalakult cég kiemelkedő marketing lehetőséget látott Clancy ötletében, hogy Henderson motorkerékpárokkal kerülje meg elsőként a földet, ezzel bizonyítva a Henderson Four megbízhatóságát.

a két testvér Thomas Henderson (az autóban)  és William Henderson egy 1913-as Four motorral
a két testvér: Thomas Henderson (az autóban) és William Henderson egy 1913-as Four D motorral

Clancy 1912-ben bevonta barátját Walter Rendell Storey-t a tervébe, így szinte elsők közül vásárolják meg a korai gyártásból származó motorok darabját 325 dollárért (mai áron kb. 10.000$ lenne), ami akkoriban kifejezetten drága modellnek számítottak.

Henderson Four  (részlet , fotó: Motorcyclemuseum)
Henderson Four (részlet , fotó: Motorcyclemuseum)

Clancy és Walter végül egy-egy Henderson Four motorkerékpárral indultak útnak, amelyet azon idők egyik legjobb és leggyorsabb motorkerékpárjának tartottak. A Henderson motorkerékpárnak lenyűgöző hangja és teljesítménye volt a korához képest.

Henderson Four 1912
1912 Henderson Four teljesen felújítva, az extra felszerelésnek számító potüléssel (fotó: Sedrick Mitchell)

A Henderson motor

A 1912-es Henderson Four 4 hengeres, léghűtéses motorral rendelkezett, amely 934 cm³-es lökettérfogattal és körülbelül 7 lóerő csúcsteljesítmént adott le. Lehajtható kézi idítója volt, opcionálisan rendelhető utasülés hozzá (ez a tankon helyezkedett el), illetve egyéb jellegzetessége, hogy hosszú tengelytávval, lánchajtásos hátsó kerékkel és egy sebességfokozattal rendelkezett. Hátsó kerekét jobb vagy bal lábbal egy pedálos szerkezeten keresztül lehetett lassítani egy külső tárcsás szalagféken keresztül, első kerekét viszont akkoriban még nem lehett fékezni. A hatásos reklámnak köszönhetően a legyártott mennyiség 25%-át exportálták. A speciálisan átalakított motorokkal Walter és Clancy nagyjából 75 kilógramnyi csomagot szállítottak az út során motoronként.

Henderson pedálos lábfékje (fotó: Motorcyclemuseum)
Henderson pedálos lábfékje (fotó: Motorcyclemuseum)

Henderson gyár bezárása

A Henderson cég sikerei ellenére pénzügyi nehézségekkel küzdött, az egyre emelkedő anyag és munakerő költségek valamint az első világháború rossz és rendszertelen ellátottsága miatt 1917 november 17-én eladták a tulajdonjogokat Ignaz Schwinnnek.

Vagyonát a Schwinn kerékpárok és Excelsior motorkerékpárok gyártásának köszönhette, az eredeti Henderson gyárat véglegesen bezáratta Detroitban, új gyárat hozott létre Chicagoban, amely 1996 szeptember 2-ig állt, majd mára azt is elbontották.

Excelsior Motor
Excelsior Motor

A világkörüli útelőkészület

Két hónapos gondos előkészítő munka előzte meg az írországi start időpontját (ír származású szülei tiszteletére), ahol gondoskodni kellett arról is, hogy a két motorkerékpárt a Detroit-i Henderson gyárból teljes felszereléssel egyenesen Dublinba szállítsák. A teljes útjuk során segítséget kaptak világszerte a különféle Autó és Motor klubboktól, ahol térképekkel, tapasztalatokkal, útvonalszakértőkkel áltak rendelkezésükre.

Walter Rendel Storey (bal oldali kép) és Carl Stearns Clancy
Walter Rendel Storey (bal oldali kép) és Carl Stearns Clancy (fotó: Clancy gyűjtemény)

Clancy 1912 október 5-én mindössze 22 éves korában kezdte meg a világ körüli útját barátjával, a 31 éves Walter Rendell Storey-al. Philadelphiából az American Line hajótársaság “Merion” gőzhajójával utaztak Dublinba a starthoz.

American Line Merion
Merion gőzhajó

” Nem pusztán szórakozásból vagy kalandból vállalkoztunk erre a hosszú útra. Célunk az első motoros útvonal feltérképezése mind a motorok, mind az autók számára. A tervek szerint az útvonal érinteni fog 14 európai, 1 afrikai, 4 ázsiai országot, ezeken felül Fülöp-szigetek, Hawai és egy Csendes óceáni transkontinentális útvonalat. “

1913 Henderson Four
1913 Henderson Four

Henderson Four 1913 működés közben

Clancy Európában, Afrikában, Ázsiában, USA-ban több mint 29000 kilómétert tett meg

forrás: Wiki, Henderson, youtube, Around the World on Motorcycle (1912-1913), Hendersonmotorcycle