Gaston Rahier 1947-2005 – “A kis Belga”

Gaston Rahier

“Gaston Rahier – “Le Petit Belge””

Gaston Rahier 1947 február 1-én született Chaineux-ban (Herve, Belgium).

Kiváló érzéke volt a technikai sportok iránt gyerekkorától kezdve, folyamatos fejlődésében szülei ösztönözték, támogatták. Sport iránti elkötelezettsége lenyűgöző volt, de “csak” viszonylag későn, 16 éves korában jelent meg a neve a hivatalos motocross versenyeken.

1969
1969

164 centiméteres magassága nem volt túl ideális a terepmotorozáshoz, de ez nem tántorította el a magasabb építésű gépektől, óriási tehetséggel és bátorsággal versenyzett. Egy interjú során az alábbi mondattal jellemezte a motorsportban eltöltött időszakát: “A motocross népszerűvé tett. A Dakar hírnevet hozott nekem”

Gaston Rahier Motor kereskedés
Kiváló sportember és kiváló üzletember volt ; Gaston Rahier Motor kereskedés

Motocross karrier

1964-ben Rahier megnyeri a belga 50 ccm-es motocross bajnokságot Junior kategóriában. Szponzora 1967-ig nem volt, a gyengébb minőségű felszereléssel, amatőrként versenyzett.

Gaston Rahier 1968-ban szerezte meg első világbajnoki pontját 500 ccm osztályban. 1970-ben motoros karrierje beindult, a 250 ccm géposztályra koncentrált és 1974-ben megnyerte az első belga Grand Prix-t.

Gaston Rahier 1969-1970
Gaston Rahier 1969-1970

164 cm-es akkori mért magasságával jobbnak bizonyult a 125 ccm moto-cross géposztályban, 1974-ben csatlakozott a Suzuki csapatához.

1974 moto-cross világbajnokság, Lengyelország-Szczecin:

Háromszor is világbajnokságot tudott nyerni három egymás utáni években: 1975, 1976 augusztus 14-15 Spanyol GP, 1977 augusztus 13-14 Spanyol GP.


Még 1977-ben az európai sajtó megszavazta az év versenyzőjének, illetve megkapja országának legmagasabb díját “Troféu Nacional ao Mérito Desportivo”-t. Összesen 29 győzelmet szerzett 125 ccm moto-cross osztályban.

1978-ben begyűjtött egy második 1979-ben egy harmadik helyezetet nemzetközi versenyeken. 1980-ban kilencedik helyen, majd 1981-ben hetedik helyen végzett az összesített állás szerint. 1982-ben egy szörnyű baleset miatt fel kellett adnia moto-cross karrierjét, amiben majdnem elvesztette kezét. Mások számára itt véget is érne a motorozás…DE, felépült, és még egy év sem telik el, máris új kihívások elé néz.
Csapatai: ČZ , Ossa , Suzuki , Yamaha , Gilera, BMW

Dakar-Pharaos Rally karrier

Nem sokáig tétlenkedett, a gyors gyógyulás arra sarkalta, hogy 1983-ban először részt vegyen az addigra már híressé vált több kontinest is érintő Párizs-Dakar Rally versenysorozatban. Technikai hiba miatt ebben az évben nem volt eredményes, viszuont rengeteg tapasztalatot szerezve benevezett a következő évben is BMW GS HPN motoron, Marlboro-Playboy szponzorálásával.

BMW R80G / S Rally
BMW R80G / S Rally

1984 Kawasaki-val indul a nagy homokfutamon, Enduro de Le Touquet-en, de csapatának egyéb financiális problémái miatt felhagy a komolyabb megmérettetéstől.
1984 – 1985 években a BMW-vel megnyerte a Párizs-Dakar Rallyt és rögtön a Pharaos Rallyt is.

Szakmai hozzáállása, nyitott személyisége híressé tette őt, nemcsak a szponzorok körében hanem a szélesebb rajongóközönség előtt is.

Feleségével Josiane-nal 1984-ben Verviers környékére költöznek, két gyermekükkel Nathalie és Gaston juniorral.

1985 “Belgische Sportman van het jaar” – az év sportolója Belgiumban.

1985-ös BMW HPN 60 literes üzemanyagtankkal és speciális futóművével olyan magas volt, hogy Rahier csak úgy tudott vele elindulni, ha mellette sétálva ráugrott a lábtartóra, mikor már lendületbe került gépe.

1986-os év több okból is szerencsétlen évnek nyugtázható a Dakar sorozatban. Thierry Sabine halála lesújtja a résztvevőket és a technikai sportok iránt érdeklődő közönséget is, azon felül Gaston BMW-jén a folyamatos defektek és egy baleset miatt nem tudja befejezni a versenyt.

1986 Párizs-Dakar - Gaston Rahier
1986 Párizs-Dakar – Gaston Rahier

1987 január 22-én egy nagyon kemény küzdelemben harmadik helyezést ért el, kitartva BMW-s csapata mellett a Párizs-Dakar Rallyn.

1988-ban már visszatér korábbi támogatójához a Suzuki csapathoz, majd nagy reményekkel indul el az új fejlesztésű Suzuki DRBIG DR750 rally változatával.

Suzuki DRZ820
Suzuki DRZ820

A japán gyártó biztosítja a DRZ820 prototípust akkor még a Marlboro támogatásával, Rahiernek csak a kilencedik helyet sikerült megszerezni.

1988 Paris-Dakar Suzuki DRBIG


A Dakar Rallyn nem volt szerencséje elveszíti a dohánygyártó óriás támogatását, viszont a Pharaos Rally-n újabb győzelmet aratott a sárga Suzuki DRBIG-el.

1989 (Suzuki DR800), 1990 (Suzuki DR800) még indult a Dakar sorozaton, majd 1991-es szereplésével 13. helyezéssel zárja az aktív versenykorszakot.

1991 Suzuki csapat
1991 Suzuki csapat

1999-ben megalakítja a “Rallye Gaston Rahier Classic” versenysorozatot.

"Rallye Gaston Rahier Classic"
“Rallye Gaston Rahier Classic”


2005 február 8-án hosszú betegség után rákban halt meg Franciaországban, Párizsban. 58 évet élt, pályafutása során több, mint ezer versenyt nyert, Chaineux-ban temették el.

Author: hufi