web analytics

Aki szedett már szét robogó hajtást, annak nem lesz nagy újdonság egy variátor szíjat kezébe fogni és kicserélni. Kicsit nézzük meg miért is használunk szíjhajtást és mikor kell cserélni, hogyan ellenőrizzük.

Honda SW-T 400 hajtás

Szíjhajtásról általában

A szíjhajtás forgó tengelyek közötti energiaátvitel egy módja. A tengelyekre egy-egy megfelelően kialakított tárcsát erősítenek, a szíjtárcsákon végtelenített hajlékony szíjat vetnek át, mely a tárcsákra ráfeszül. A nyomatékot és a forgó mozgást a szíj általában súrlódás segítségével viszi át, de van olyan szíjhajtás is, melynél a kapcsolatot a szíj és a tárcsa alakja biztosítja. Szíjhajtást általában ott alkalmaznak, ahol a tengelyek nagyobb távolságra vannak egymástól. A súrlódással kapcsolódó szíjhajtásoknál mindig fellép kismértékű látszólagos csúszás, mely az átvitt nyomatékkal nő, ezért ezek a szíjhajtások pontos kinematikai kapcsolatra nem alkalmasak.

Előnyük, hogy túlterhelés esetén megcsúsznak és ezzel a kapcsolódó gépeket védik törés ellen. Igénytelen üzemű, könnyen gyártható és szerelhető energiaátvitelt jelentenek. A szíjhajtások általában érzéketlenek a gyártási pontatlanságokra és rezgéscsökkentő hatásuk is van, karbantartásuk egyszerű, kenést nem igényelnek. A szíjhajtás üzeme csendes, nyugodt, jó hatásfokkal dolgozik (90-98%), de csak kis és közepes fordulatszámokon használható (a centrifugális erő a tárcsákon lelazítja a szíjat).

Szíjak fajtái általában

  • Lapos szíj
  • Hengeres szíj (kicsi erő átvitelére alkalmas)
  • Ékszíj
  • Bordásszíj (kényszerhajtásnál alkalmazható, fontos, hogy ne csússzon meg, pl.: motorvezérlés, variátor szíj)
  • Fogasszíj

Variátor szíj a CVT váltóban

A robogó fokozatmentes váltójában (CVT) használjuk a variátor szíjat. Ezek a kevlár anyaggal merevített bordásszíjak jól ellenállnak a nagy terhelésnek, magas fordulatszámnak és az üzem közben keletkező surlódási hőmérsékletnek. Kopásukat attól függően, hogy milyen teljesítményű robogót használunk, 50-125 köbcentiméteresek esetében 3000, ennél nagyobb robogóknál 6000 kilóméteres ciklusonként, olajcserékkel egyidőben ellenőrizni célszerű.

Hajtásszíj mérete

Minden esetben a gyártó megadja azt a legkisebb szíj szélességet, ami után már nem érdemes felhasználni még akkor sem, ha nincs megrepedezve, nincs látszólag elhasználódva, ez általában 1-3 miliméter.

hajtás szíj Aprilia Atlantic 500 Sprint
Aprilia Atlantic 500 Sprint hajtásszíja, méretjelölése

Érdemes a variátor és a kuplung tárcsák kopását is figyelemmel kísérni, ne felejtsük el, hogy minden kopásból adódó veszteség (szíj és tárcsák esetén) összeadódik és ezzel arányosan a motor teljesítményére, végsebességére is látványos negatív hatással van.

Honda SW-T 400 hajtás szíj

Katalógusból kiválasztott, motorosboltban, vagy esetleg a szervizben ajánlott szíj megvásárlásánál nem minden esetben az ár lesz a mérvadó.

hajtás szíj mérése
a szíj kopását legegyszerűbben tolómérővel tudjuk ellenőrizni

Figyeljünk a kiválasztáskor arra, hogy mindig a motor gyártói leírás szerinti méretű szíjat használjunk, ezt miliméterben adják meg (szíj szélessége*szíj hossza) pl.: 28*1244 Honda S-WT 400 esetében. A kis 50-es robogóknál 12000-es, a nagyobb társaiknál 24000-es szíj csereperiódusokkal kell számolni. A szíjakon feltüntetik a méretet és jól látható módon a felhelyezéskori forgásirányt is jelölik!

hajtás szíj kopott és az új
bal oldalon a kopott szíj, jobb oldali az új

Szíj csere folyamán ne felejtsük el kitisztítani alaposan a komplett hajtás házat a lerakódott szennyeződésektől, figyeljünk az „olajköd” megjelenésére pl, a főtengelynél, ami a szimering elhasználódására és cseréjére utal, érdemes ellenőrizni egyúttal a variátor, a görgők és a kuplung kopásának állopotát.

Honda SW-T 400 főtengely

forrás: Wikipedia, Motorológus

Hasznos linkek:

  • Motorologus (márkafüggetlen motorszervíz – Budapest, Fertő utca 14)