A KTM AMT (Autmated Manual Transmission) – vagyis „automata kézi sebességváltója” – elmossa a határvonalat a sport és a kényelem között, kihasználva az automata sebességváltó minden előnyét, és megtartva a hagyományos kézi sebességváltók izgalmát és irányíthatóságát.
Hogyan működik
Az AMT (Automated Manual Transmission) névre keresztelt váltó lehetővé teszi a motoros számára, hogy válasszon a kézi váltási művelet M módban – kuplung nélkül – vagy a teljesen automatikus A mód között.
Az első sebességfokozat bekapcsolása után a motor fordulatszámának emelésével elindul az előrehaladás, ekkor a centrifugális tengelykapcsoló bekapcsol, és mozgásba hozza a motorkerékpárt.
Ez megkönnyíti az emelkedőn való elindulást, az elhúzást, a megállást és a lassú manőverezést különösen egy nagyobb teljesítményű motorkerékpárokon. A hagyományos motorkerékpár-sebességváltó-beállításokkal ellentétben az AMT egy P – N – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 sebességfokozattal rendelkezik, ahol a P a Parkolást jelöli, hogy megakadályozza a nem kívánt elgurulást a sebességváltón belüli reteszelő kilincsnek köszönhetően.
Mind a parkolási, mind az üresjárati helyzet csak a kormánykapcsoló kockán lévő váltókapcsolójával választható ki, függetlenül attól, hogy a motor jár-e vagy sem, és az első vagy a hátsó féket be kell húzni az első sebességbe kapcsoláshoz.
A sebességváltó elektronikus vezérlése az ECU-n és a különálló sebességváltó-vezérlő egységen keresztül történik. A váltásokat egy „elektromechanikus váltóműködtető” indítja el, amely elforgatja a váltódobot, ez 50 ezredmásodpercet vesz igénybe, ami olyan, mintha a hagyományos sebességváltóhoz Quickshifter+-t adnánk hozzá.
Manual mód – hagyományos váltás
Az M váltási módban a motoros a motor bal oldalán található hagyományos sebességváltó kar vagy a kormányon lévő váltókapcsoló segítségével célirányosan válthat sebességet.
A KTM a 2024-es Erzbergrodeo versenyen egy KTM 890 Adventure prototípusal indult el Johnny Aubert, volt enduro világbajnok, aki az Iron Road Prologue-n tesztelte új automatikus kézi sebességváltóját (AMT).
Az AMT rendszer emellett számos beállítási konfigurációt tesz lehetővé a motorosoknak, váltási módokkal és menetmódokkal az egyéni preferenciák figyelembevételével.
Az új AMT kezdetben csak pár kiválasztott KTM modelleken lesz elérhető, és a következő években folyamatosan bővül majd a kínálat.
forrás: KTM Official