web analytics

21 éve van jogosítványom és vezetek folyamatosan mindenféle járművet. Az utóbbi években viszont az az érzésem támadt, hogy én tartok el lassan egy kisközösséget azzal, hogy 50 helyett esetleg 70-el „lelőnek” a rend őrei. Nem vagyok száguldozós fajta, de szeretek vezetni, szeretem átadni magam a vezetés élvezetének, szeretem az extrém időjárási viszonyokat és az ezzel kapcsolatos kihívásokat is, de nekem az már nem kihívás, hogy folyamatosan figyelni kell minden út menti tereptárgyat, hátha mérnek belőle.

De ha mégis akkor akár MLS LI Laser Interceptor tulaj is lehetek. ( by Ironist alias Papp Laci 🙂  )

VSCH Rally V-Strom Nyeregpróba 2009 rendezvénynek köszönhetően, a versenyt támogató Laser-Interceptor.hu ( Laser Interceptor Kft. ) jóvoltából hozzájutottam egy MLS LI Laser Interceptor – 2-fejes lézerblokkolóhoz.

Sebességmérés alapjait összefoglalva Magyarországon kétféle módszert alkalmaznak:

Radaros mérés

Magyarországon a rendőrség jelenleg kétféle módon mér sebességet: radaros vagy lézeres elven működő eszközzel. Előbbiből egyre kevesebb van, a mozgó változatból legalábbis. Sőt, rendőrség beszerzésre kerülő új mobil eszközei is mind lézeresek, radarosat már csak ott használnak ahol még van belőle működőképes darab. Az újabban divatba jött fix telepítésű traffipaxok – bár radaros elven működnek- , de állandó helyük miatt könnyen előre jelezhetőek egy megfelelő tudású GPS vevővel.
Ha mindezek ellenére célul tűztük ki a minél hatékonyabb radaros védelmet, akkor radardetektorra kell beruházni. A jogszabály a radarjel zavarását bünteti, észlelni viszont lehet, és nem is olyan nehéz, hiszen a radarjel a terjedési tulajdonságai messziről észlelhető. A radardetektor egy tenyérnyi eszköz melyet a szélvédőre lehet cuppantani, és mindenféle radarjelet képes észlelni, aminek a frekvenciáját beleprogramozták. Előnye egyben a hátránya is, mivel radaros elven működnek az automata ajtók irodaházaknál és benzinkutaknál, sőt különféle nem büntetési célú sebességmérők ilyen módszerrel dolgoznak. Ez azt jelenti, hogy egy nem megfelelően beállítható radardetektor átlényegül benzinkút-előrejelzővé, visít mindenütt ahol nem kellene, és előbb-utóbb vagy a sofőr, vagy valamelyik utasa leveri a szélvédőről mérgében, főleg miután a sokadik fals riasztást követő éles radart nem veszi komolyan és belefut. A piacon ettől függetlenül lehet kapni néhány megbízható márkát (és nagyon sok benzinkút-előrejelzőnek valót), de 100e Ft felett kell keresgélnünk. Fontos hogy ne amerikai modell legyen mert nem fogja ismerni a néhány speciálisan magyar radarsávot. A mobil radarmérő autók elsősorban Vasban és Zalában fordulnak elő, bizonyos megyékben egyetlen sincs belőlük, így ha pénztárcánk vékony, pénzünket inkább lézerblokkolóba öljük.
Egy kis kiegészítés a radardetektorokhoz, mely már átvezet a lézeres mérők világába: tudjunk róla, hogy a legtöbb radardetektorokon megtalálható lézeres érzékelő nem véd meg a lézeres bemérés ellen, hiszen akkor jelez amikor a lézersugár bemérte az autót, így tulajdonképpen találatjelzőként üzemel. Gyakorlati haszna csak ott van, hogy ha ilyenkor van lehetőségünk, akkor a rendszám-felismerhetőség határán kívül meg tudunk fordulni vagy lekanyarodni, így nem lesz rólunk értékelhető felvétel.

Lézeres mérés

A lézeres sebességmérés az USA-ban kezdődött, mikor a zsaruk megunták hogy radaros mérőiket kilométerekkel korábban észlelni lehet, és kifejlesztették azt a módszert, amelyik csak a mérés pillanatában észlelhető. A fegyver lelke egy általában 904nm-es hullámhosszon dolgozó lézerdióda, mely mérőtüskékkel ellátott jelet bocsájt ki a célpont irányába, és a visszaverődő jelekből pillanatok alatt sebességadatot tud szolgáltatni. A rendszerhez általában a dokumentálhatóság kedvéért kamerát is illesztenek, melynek a fegyver átadja az adatokat így a rendőrségnek rendelkezésére áll a sebességünk és a rendszámunk, ami elég a büntetés kiszabásához.

Adva van tehát a feladat, védjük meg az járművünket a lézeres beméréstől. A feladat két összetevőből áll: észre kell venni a beérkező lézersugarat, és hatásosan kell zavarni vagy megtéveszteni. Felmerül a kérdés, hogy ilyen űrháborús technológia ellen mégis mivel lehet védekezni? A kérdésre választ ad, ha megismerjük a mérés technikai részleteit.

A dióda egy kúp alakú nyalábot bocsájt ki, melynek átmérője 100m-enként 30 cm-rel növekszik, így 300m-es távolságból az autót egy 90cm-es nyaláb teríti be. Így az észlelés problémája máris megoldhatónak tűnik, annyira legalábbis hogy nem egy apró pontot kell észrevennünk. Az viszont nem biztos hogy a lézeres mérő ilyen messze áll majd autónktól, ezért arra kell törekednünk hogy autónkat minél több és „jobb” helyen lássuk el érzékelő fejjel. Az autópályás mérések jellemzően 400-500m-ről történnek, ilyenkor elég egy vagy két fej is az autóra, de igazán komoly sebességtúllépést lakott területen lehet begyűjteni kint felejtett 30-a tábláknál zsír új aszfalton, ott pedig a 100-200m-es mérési távolság megköveteli a rendesen elhelyezett 4 első fejet.

A mérés általában jól visszaverődő felületekre történik, tehát a mérést végző személy a rendszámtábla, ködlámpa, fényszóró hármast részesíti előnyben, mivel innen várható, hogy jön visszavert jel. A z üveg felületek a lézernyalábot átengedik, a motorháztetőről pedig a nagy része szétszóródik.
A fejek jó elhelyezését mindig az autó frontja és az alkalmazott fejek száma határozza meg. Másképp lehet „jól” megvédeni egy keskeny, de magas autót, mint egy lapos sportautót. Számít, hogy hol van a rendszám, van-e a tükrökben index, milyen széles a lökhárító maszkja alul és felül.
Ha az észlelés megtörténik, a fejekhez kapcsolt központi egység megkezdi a blokkolást/zavarást. A lézerblokkolók többsége ilyenkor a fejekbe épített adó-diódákból nagy energiájú jelet kezd sugározni, jó esetben a mérőberendezés felé, ez a beépítésen nagy mértékben múlik, erről később még szó lesz. A kibocsájtott jel lehetetlenné teszi a mérő számára a nagy „zajból” kiválasztani a saját visszaverődött jelét, így a mérés meghiúsul. A komolyabb mérőberendezések azonban ilyenkor JAMMED kódot írnak ki a kezelőnek, tájékoztatva őt arról hogy aktív blokkolást észleltek. Mivel a blokkoló itthon nem tiltott, ezért ilyenért csak egyes országokban jár kisebb-nagyobb (általában nagyobb) büntetés.

A Laser Interceptor a blokkolók közül az egyetlen, amely nem egy nagy energiájú jellel, hanem kifejezetten a mérőberendezés saját jelével válaszol. Ehhez szükség volt a rendszer tervezésekor egy komoly központi egység megalkotására, valamint be kellett szerezni hozzá az összes forgalomban levő lézeres mérőpisztolyból egy példányt, hogy elemezzék a kibocsájtott jelet. A Laser Interceptor a beérkező jelből detektálja a mérőberendezés pontos típusát, majd „zaj” helyett hamis mérési értékeket küld vissza a pisztoly saját nyelvén. A válaszként adott sebességi jelek között akkora az eltérés, hogy a pisztoly mindig elölről kezdi a mérési periódust, mert nem tudja értelmezi a folyamatosan nagy mértékben változó sebességet. Az egyedülálló megoldás révén a mérő nem jelez JAMMED kódot, csupán újból próbálkozik mivel nem kap vissza egyértelmű eredményt.

MLS LI Laser Interceptor – 2-fejes

EGYBEN külső lézerszenzor, lézerzavaró, blokkoló, jammer, parkolószenzor, elektromos kapunyitó

A Laser Interceptor napjaink egyik legújabb fejlesztéseit hordozó lézerblokkolója, mely bejövő lézerjel esetén hang- és beszédriasztással figyelmezteti a személygépkocsi vezetőjét a veszélyre, valamint ezzel párhuzamosan megindul a blokkolás is (a mérés első ezred másodpercétől számítva), időt adva ezzel a vezetőnek sebessége korrigálásra.

Jellemzői:

  • Hangriasztás
  • HANGERŐÁLLÍTÁS
  • Rádiónémítási lehetőség (ha az autórádió tudja a funkciót)
  • BESZÉDRIASZTÁS
  • NINCS IDŐKORLÁT – folyamatos blokkolás (ha nem kapcsoljuk ki)
  • ÖNTESZT
  • ADÓVEVŐ FEJ CSATLAKOZÁS ELLENŐRZÉS
  • Fúrásmentes felszerelhetőség
  • Kisméretű adóvevő fejek
  • Bővíthető, a központi egység további két fej fogadására képes (4-fejes változat)
  • 2 ÉV (!) hivatalos importőri jótállás
  • Természetesen időjárás álló blokkoló fejek (víz,eső,hó,hideg,meleg…)
  • Hullámhossz: 905nm
  • Lézerosztály: 1M (legprofibb)
  • Csak személygépjárművekben, motorkerékpárokon használható! (12-15V)

Méretei:

  • Blokkolófejek (kültéri): 100 x 34 x 15,5mm, kábelméret fejenként: 5,5m
  • Központi egység (beltérbe kerül elhelyezésre): 125 x 55 x 25 mm

Ára :

  • 2 fejes szett (CPU + kábel szett + konzolok): 176.900 Ft*
  • 3 fejes szett (CPU + kábel szett + konzolok): 239.900 Ft*
  • 4 fejes szett (CPU + kábel szett + konzolok): 289.900 Ft*
  • kiegészítő érzékelő: 61.900 Ft*

 

Radaros eszközök illusztrációi rövid leírással:

Traffipax Stim Mesta 204 DD

Működési tartománya: 9,41 GHz (X1 sáv)

’2004-ben nyugdíjba vonult Tiszafüredről az utolsó ilyen autónk,így már csak a Rendőrségi Múzeumban találkozhatunk ilyennel! Ebből következőleg detektorunkból nyugodtan kikapcsolhatjuk ennek a sávnak a figyelését!

Traffipax Speedophot


Működési tartománya: 24,125 GHz (K sáv)

Ilyen autóval még találkozhatunk… Jelenleg (’2008) még kb. 5-8 darab üzemelhet belőle Magyarországon. Ha téves jelzést kapunk,95%,hogy erről a sávról érkezik,hiszen a néhány téves jelzést generáló fotocellás ajtók ugyenezen a sávon működnek. Könnyen megkülömböztethető,hogy valódi jelzésről értesített-e minket kedvenc készülékünk,hiszen más intenzitessál csipog és mindig ugyanazon a helyen kapunk ilyen jelzést a már ismert útvonalainkon,ami nagyban könnyíti a dolgunkat!

Traffipax Micro Speed 09


Működési tartománya: 13,450 GHz ±20 MHz (Ku sáv) Ebből az autóból is maradt még egy minimális mennyiség országunkban…1-3 darab! Adóteljesíménye kedvező detektálhatóság szempontjából (tehát akár 4-500 méterről is előre jelezheti detektorunk)!

Multanova 6F


Működési tartománya: 34,3 GHz (Ka sáv)

Igen,Ő az,a hirhedt Zöld Skoda /másik nevén: ’Vasorrú Bába’/! Bizony még ebből is riogat jónéhány darab (4-9 db.) országunkban (és pl.: Ausztriában,Németo.-ban is)…Csekély adóteljesítménye miatt meggyűlik a detektorok problémája vele…Igen nehezen detektálható!

Ramet AD9

34,3 GHz (± 100 MHz) frekvenciát (Ka-sáv) használja mérésre. Az M1 autópályán és az M0-s körgyűrűn is ilyen készülékek vannak telepítve.

Lézeres eszközök illusztrációi rövid leírással:

LTI 20.20

Maximális mérési távolság:1000 méter
Maximális fényképezési távolság:kb.80-100 méter
Blokkolhatósága (blokkoló számára):Kitűnő

VHT Fáma Lézer I


Maximális mérési távolság:550-600 méter
Maximális fényképezési távolság:100-110 méter
Blokkolhatósága (blokkoló számára):Nehéz

VHT Fáma Lézer II


Maximális mérési távolság:1000 méter
Maximális fényképezési távolság:105-120 méter
Blokkolhatósága (blokkoló számára):Nehéz

VHT Fáma Lézer III


Maximális mérési távolság:1800 méter
Maximális fényképezési távolság:160 méter
Blokkolhatósága (blokkoló számára):Közepes

VHT Light Fáma III


Maximális mérési távolság:1800 méter
Maximális fényképezési távolság:180-200 méter
Blokkolhatósága (blokkoló számára):Közepes

NJL Speed Capture System SCS-101


Maximális mérési távolság:1000 méter
Maximális fényképezési távolság:140-160 méter
Blokkolhatósága (blokkoló számára):Közepes

NJL Speed Capture System SCS-102


Maximális mérési távolság:1700 méter
Maximális fényképezési távolság:180-200 méter
Blokkolhatósága (blokkoló számára):MÁR BLOKKOLHATÓ! Legroszabb esetben 60-80 (/110) méterig (a mérőautóhoz viszonyítva)! Sajnos csak radar és lézer detektorok még nem tudják detektálni,mivel még nem fejlesztettek ehhez a mérőeszközhöz detektort!

NJL Speed Capture System SCS-103

sebességmérés hátulról, Balatonakarattyán:

 

VHT Muvitas


Maximális mérési távolság:250 méter
Maximális fényképezési távolság:80-100 méter
Blokkolhatósága (blokkoló számára):Kitűnő

Kitűnően blokkolható:Maximális mérési távtól 0-60 méterig (a mérőautóhoz viszonyítva)
Közepesen blokkolható:Maximális mérési távtól 0-120 méterig (a mérőautóhoz visz.)
Nehezen blokkolható:Maximális mérési távtól 0-190 méterig (a mérőautóhoz visz.)
0 méter:Nincs olyan méter,amikor mérhető lenne az autó sebessége!

Minden egyes mérés által más-más eredmények születhetnek,hiszen mindig eltérő(ek) a fényviszonyok,a sebesség,a forgalom sűrűsége! A megadott értékek jól megbecsült, átlagos távolságok, melyek függnek továbbá az autó színétől (kb. 20%-ban), az autó szélességétől,magasságától (kb. 40-40 %-ban)! Minél sötétebb színű egy jármű, annál nehezebben mérhető, hiszen a lézeres sebességmérés alapja a fényvisszaverődés!