web analytics
Suzuki DRBig

Kezdetek

1979-et írunk, Thierry Sabine elindított valami újszerűt és világraszólót a Párizs-Dakar sivatagi versenysorozatával. Kezdetben speciálisan átalakított Yamaha XT500-ok térhódítása mellett szép számban jelentek különböző gyártók terepképes motorkerékpárjai. A nyolcvanas évek elején a kalandvágy a sivatag meghódítására már nem volt olyan elérhetetlen, a többfunkciós kalandmotorok fénykorukat élték.

chill (foto:ADV)
(foto:ADV)

Konkurenciák

1983-ban a Yamaha XT600 Ténéré megjelenésével a folyamat kicsit felgyorsult, a nagy európai és japán motorkerékpár gyártók sorra adták ki az endurókat. Ha csak a japán gyártókat vizsgáljuk – a Kawasaki KLR650, Yamaha XT600 Ténéré, Honda XL500R típusok mellett – a Suzuki sem maradhatott le a fejlesztésekkel, megalkotta a DR750 Desert Express-t.

Kawasaki KLR 650 - Honda XL 500R - Yamaha XT600 Ténéré
Kawasaki KLR 650 – Honda XL 500R – Yamaha XT600 Ténéré

1986-ban piacra dobja a Kawasaki KLR 650-A folyadékhűtéses 652 cm3-es, 48 LE leadására képes egyhengeresét. A Japánok betaláltak ismét ezzel a modellel, hiszen csak Németországban 1987-ben Kawasakiból adtak el a legtöbbet a motoros piacon.

1987-ben megjelent Kawasaki KLR 650-A
1987-ben megjelent Kawasaki KLR 650-A

Tervezés

Suzuki logo

A Hamamatsu székhelyű cég a tervezést Hirophi Moritaki -ra bízza aki kezdetekben egy innovatív, ováldugós, egyhengeres, hatszelepes 680 cm3-es blokk fejlesztésébe kezdett 1984-85-ben. Cél természetesen a konkurens japán gyártók eladási számainak túlszárnyalása és valami új, egyedi motorkerékpár megteremtése volt.

Honda NR750 ováldugattyú

egy 1992-es évjáratú Honda NR750 ováldugattyúja, összesen 300 utcai motorkerékpár került eladásra (forrás: Fast Bike Magazin 1992 jan.)

A Egy ovál- és egy hagyományos dugattyús azonos lökettérfogatú blokk közötti elérhető teljesítmény különbség elérheti a 20-50%-ot. A lóerőversenyben, a versenysportban 1979-ben már bizonyított az ováldugattyús blokk, viszont pályafutása hamar véget ért a versenyszabályzat módosítása miatt –miszerint egy dugyttyúhoz csak egy hajtókar csatlakozhat – 1981-ben kivonult a versenysportból. Több autó és motorkerékpár gyártó is próbálkozott a különböző ováldugattyús egy és több hengeres megoldások fejlesztésével, de soha nem kerültek sorozatgyártásba. (pl.:Honda NR750-300db!, VW 2.3 diesel)

Suzuki Plaza - Hamamatsu - Japan
Suzuki Plaza – Hamamatsu – Japan (fotó:Suzuki)

Moritaki fejlesztését rövid időn belül le kellett állítani a magas olajfogyasztás és egyéb problémák miatt is. Talán a leghangsúlyosabb érv, hogy a konkurencia gyorsabban reagált a vásárlók igényeire, Európában és a tengerentúlon sorra jelentek meg az újabbnál-újabb modellek. A Suzuki leállította ováldugattyús blokk további fejlesztését és maradt a jól bevállt hagyományos dugattyúknál.

DR-BIG születése

Az európai piackutatások alapján a kiválasztott típus: Suzuki DR600S. Az eladási és a motorsportban elért sikereit tovább gondolta a gyártó és megalkotta végül a 727 cm3 -es DR BIG-et ; Suzuki DR 750 SR41A néven.

A nagyon népszerű DR 600 tökéletes fejlesztési alapot adott egy olcsó, jól motorozható, de ugyanakkor nagyobb teljesítményű motor kifejlesztéséhez. A mérnökök párhuzamosan fejlesztettek egy utcai és a versenysportban indítható modellt. DR-Z 820 típus fejlesztésében a korábbi belga motocross bajnok versenysportban megszerzett tapasztalatait is figyelembe vették.

Suzuki DR600SH
Suzuki DR600SH (foto:Suzuki)

1984-ben és 1985-ben Gaston Rahier BMW GS nyergében megnyerte a Párizs-Dakart, nagy kihívás elé állítva a Suzuki fejlesztőmérnökeit.

1985 - Gaston Rahier - BMW GS - Párizs-Dakar
1985 – Gaston Rahier – BMW GS – Párizs-Dakar (foto:parisdakar)
1988 - Gaston Rahier - Suzuki DR-Z nyergében Párizs-Dakaron
1988 – Gaston Rahier – Suzuki DR-Z nyergében Párizs-Dakaron (foto:parisdakar)