web analytics
Suzuki DRBig
Hessler logo


Erőforrás

A levegő/olaj hűtésű (SACS – Suzuki Advanced Cooling System) blokk 50LE teljesítménnyel, 55Nm nyomatékkal került piacra, melyet a gyári értékek szerint 5500-as fordulatszámon teljesített. Készült holland piacra 53 LE-s változat, ami más vezérműtengellyel volt szerelve a többiekhez képest. A rezgések csökkentése érdekében kettős CDI gyújtást kapott, kiegyensúlyozó tengellyel, elektromos indítómotorral látták el. Dupla Mikuni 33mm-es torokátmérőjű karburátor végezte a keverékképzést.

Suzuki DR BIG motorja dupla karburátorral
Suzuki DR BIG motorja Mikuni dupla karburátorral (foto:Suzuki)

Az egyik érdekessége a kézi vezérlésű dekompresszor volt, ami az indítás elengedhetetlen kelléke a motornak. Beindítva alapjáraton és fordulaton is különleges mély egyhengeres hanggal kápráztatta tulajdonosát. A legelső modellekben két fél darabból álló, fém üzemanyag tartályt kapott helyet, melyben összesen 29 liter benzint lehetett beletuszkolni. 5,5-6,5 literes átlagfogyasztással 100 kilométerenként nagy hatótávot tett elérhetővé. A legelső 1987-1988-as szériában a hátsó fék még 160 mm-es átmérőjű fékdobbal került gyártásba, majd nemsokkal későbbi modellekben tárcsafékre cserélik a hatékonyabb fékhatás elérése érdekében.

DRBIG BLOKK
DR BIG blokk robbantott képe (foto:Suzuki)

Az egyre szigorodó európai környezet és zajvédelmi előírásoknak megfelelően két változatban (A;B) adják ki a BIG-et. Egyrészt területi kódot jelent az “A” – “B” jelölés, másrészt csökkentett teljesítményű változatot.

DR BIG reklám
Suzuki DR-BIG életérzés (foto:Suzuki)


Suzuki DR BIG fejlődése

  • 1987 SR41 első prototípusok megjelenése I modellév
    • bemutatkozás a nagyközönség előtt és a Párizs Dakar Rally-n
  • 1988 sorozatgyártás megkezdése
    • megbízható motorjának és könnyű vezethetőségének köszönhetően egyre többen vásárolják
  • 1989 – új hátsóféket kap, dob helyett tárcsafékre cseréli a gyártó
  • 1989 tavasz
    • kormánynyak: kúpgörgős csapágy helyett hagyományos golyós csapágyazást kap
    • két színkombinációból álló ülést kap, felső ülőfelülete csúszásgátló bevonatot kap
    • irányjelző kapcsoló, vészleállító
  • 1990 – SR42 modell megjelenése
    • megnövelt furat löket: 727 cm3 helyett 779 cm3-re
    • a szivatót felvezetik a műszerfalhoz
  • 1991 – SR43 modell megjelenése
    • idomzat megváltozik
    • vázgeometriát módosítják, ennek köszönhetően az ülésmagasság csökken 900 mm-ről 860 mm-re
    • magasabb plexi
    • új műszerfal kialakítás
    • az első féktárcsa átmérője 280-ról 300 mm-re növekedett
    • üzemanyag tartály kapacitása csökken 29 literről 24 literre, a korábbi két részre osztott tartály helyett, egy légterű lett
    • elektromágneses dekompresszor bevezetése
    • kettő kipufogó dob használata a zajcsökkentés miatt
    • megújult az ülésrögzítés
    • áthelyezték a kormányzárat
    • indító motor fogazatának javítása, erősítése
  • 1992 – futómű hangolás:
    • Első teleszkópok átmérője 41 mm-ről, 43 mm-re növekszik
      (1991 végén gyártott darabokat is már 43 mm-el szerelték)
  • 1994 – Lánc megerősítés, DID 520VL-2-ről DID 525VL-2-re
  • 1996 – Első féknyereg cseréje, módosítják a fékerőt
    • Karburátorba fojtószelep helyzetérzékelőt szerelnek
  • 1999 Suzuki DR BIG gyártás leállítása
  • 2019 – DR formatervére megjelenik a Suzuki DL 1050 XT változata
DRBIG rajz
modelllista
DR formaterv adott ötletet a DL 2020-as kiadásához
DR formaterv adott ötletet a DL 2020-as kiadásához (foto:Suzuki)
Suzuki DR 750 S SR41A
Suzuki DR 750 S SR41A (foto:Suzuki)
DR BIG előnye (tulajdonosok véleménye alapján):
  • nagy üzemanyag tank – nagy hatótávolság,
  • alulról is nyomatékos, megbízható egyhengeres blokk,
  • jó gyorsulási érték,
  • széleskörű felhasználás (aszfalt-terep-kaland),
  • újszerű formavilága, megjelenése, hangja,
  • kényelmes futómű, jó irányíthatóság,
  • olcsó üzemeltetés,
  • a konkurenciához képest alacsonyabb vételár
DR BIG hátránya (tulajdonosok véleménye alapján) :
  • SR41 gyári kipufogódobja hajlamos a rozsdásodásra,
  • viszonylag alacsony utazósebesség (max 160km/h),
  • “autópályára nem való”,
  • hajlandó a magas fogyasztásra (akár 8-9 l/100km),
  • gyenge fékerő,
  • viszonylag magas súly (~200kg),
  • üzemanyagszint mérő hiánya,
  • egy nagy henger miatt kicsit “ráz”
  • magas ülés (alacsonyabb vezetőknek kényelmetlen)