Suzuki motor története

Suzuki Motor története egy szövőgéppel kezdődött

A cégalapító Michio Suzuki 1887. február 10-én született Hamamatsuban, egy tengerparti városkában.

Mr. Michio Suzuki
Michio Suzuki san

Michio Suzuki 1909-ben, 22 évesen készítette első termékét, egy pedál-hajtású szövőgépet, és árulni kezdte a terméket.

Suzuki pedálos szövőszéke
Suzuki pedálos szövőszéke

Az üzlet jól ment, a rendelések egyre szaporodtak, és alig harminc évesen már egy szövőszéküzem vezetője volt, ekkor hatvan alkalmazott dolgozott a keze alatt. A termékek egyre jobb minőségűek lettek. Suzuki folyamatosan korszerűsítette a termelést, amihez friss tőkére volt szüksége, ezért 1920-ban Suzuki Szövőszékgyártó Vállalat néven bevezette cégét a tőzsdére.

Ez a dátum tekinthető a mai nevén Suzuki Motor Corporation-ként ismert cég megalapításának. 1922-re a cég már a legnagyobb Japán szövőszékgyárak egyike lett.
Azonban a piac telítődni kezdett, és mivel a Suzuki kiváló minőségű szövőszékei nem romlottak el, így az új szövőszékek iránti igény fokozatosan csökkent. A II világháború után a szövőszékgyártás ugyan újraindult, de a háború rossz hatással volt a cég működésére. Michio Suzukiban a szövőszékpiac telítődése miatt már a háború előtt is felmerült a gyártott termékpaletta járműipari kibővítése.

Járműgyártás

1951-ben egy kerékpárba szerelhető, 30 köbcentiméter lökettérfogatú motorblokk kifejlesztésén kezdett el dolgozni, amely Atom névre hallgatott. Ez azonban nem került sorozatgyártásba, helyette 1952-ben a Suzuki bemutatta a Power Free E1-et.

1952 Suzuki Power Free E1
1952 Suzuki Power Free E1

A motor léghűtéses, 36 ccm-es, és 4000 fordulatszámon 1 lóerőt teljesített. A jó minőségű motort a Suzuki ikerrel bevezette a Japán piacra, és innentől nem volt megállás. A Suzuki által a Power Free-re kifejlesztett rendszer annyira újszerű és leleményes volt, hogy a kormány anyagi támogatást nyújtott a Suzuki számára, hogy az folytassa a motorkerékpár gyártásában megkezdett fejlesztéseit. Suzuki hozzálátott egy új, 60 ccm-es kétütemű motorkerékpár kifejlesztéséhez.

1953 Suzuki Diamond Free
1953 Suzuki Diamond Free

Így került a piacra 1953-ban a Diamond Free, 58 ccm-es motorblokkal, amely 4000 fordulatnál 2 Le-t teljesített, és kétsebességes erőátviteli rendszerrel működött. Ezután 1954 több nagy változást is hozott, ekkor a cég már 6000 darab motorkerékpárt gyártott havonta. Ebben az évben a cég befejezte a segéd-motorkerékpárok gyártását és át ált a moped gyártásra.

Ekkor a cég nevét Suzuki Motor Corporation-re változtatták. Ugyancsak ebben az évben készítette el a Suzuki az első igazi motorkerékpárját, a Colleda Co-t. A motor négyütemű, egyhengeres, 90 ccm-es motor volt, amely a gyártásának első évében megnyerte a Japán Nemzeti Kupát.

A Suzuki első négyütemű motorkerékpár-modellje (1954). A Colleda CO (90cc) kerékpárok a prototípusgyár előtt
A Suzuki első négyütemű motorkerékpár-modellje (1954). A Colleda CO (90cc) kerékpárok a prototípusgyár előtt (foto: Global Suzuki)

1955 márciusában bemutatta első nagymotorját, a Colleda COX-t. 125 ccm, egy hengeres, négyütemű volt. A „Colleda” szó olyan valamit jelent, mint “Ez az!” japánul. A japánok ezt a szót használják, amikor találnak valami különlegeset (a legjobbat), amit kerestek.

1954-es Fuji hegymászó verseny győztese
1954-es Fuji hegymászó verseny győztese (foto: Global Suzuki)

1956-ban a cél már teljesen új volt, egy nagyteljesítményű versenygép kifejlesztése, amely képes 130 km/h fölött száguldani. A megoldást egy 18 lóerős 250 ccm-es, kéthengeres, négysebességes váltóval szerelt kétütemű motor jelentette.

1956 Suzuki Colleda 250TT
1956 Suzuki Colleda 250TT

1957-ben Michio Suzuki visszavonul a mindennapi üzlettől, helyét fia, Shunzo Suzuki vette át az elnöki székben. Édesapja, a cég alapítója a továbbiakban csak tanácsadóként vett részt az üzletben. A Suzuki minden évben fejlesztett modelljein.

1958 októberében mutatják be a Suzuki új emblémáját, az ’S’ betűt.
Suzuki emblémája a dolgozókból összeállítva (foto: Global Suzuki)
Suzuki emblémája a dolgozókból összeállítva (foto: Global Suzuki)

1962-ben Suzuki megnyeri első világbajnokságát. A kupát a kelet-német Ernst Degner vehette át, aki a TT ötvenes géposztályában diadalmaskodott. Sikere egy új korszak kezdetét jelentette, a következő hat évben ötször bizonyult Suzuki a legjobbnak az ötvenesek mezőnyében.

1962 Suzuki TT50 ccm géposztályból Ernst Degner (foto: Suzuki)
1962 Suzuki TT50 ccm géposztályból Ernst Degner (foto: Suzuki)

1965-ben a Suzuki bemutatja első csónakmotorját, és szintén ebben az évben kerül piacra a középkategóriás kisautója a Fronte 800, amelyet kétütemű, 800 ccm-es motor hajt. A Suzuki ettől kezdve folyamatosan fejleszti kínálatát a négykerekűek terén is, valamint minden évben több motort is piacra dobott. Ebben az évben jelent meg a T20 modell, ami a megjelenésekor a világ leggyorsabb sorozatgyártású 250 ccm-ese volt. Motorja kéthengeres, szivattyús olajzású kétüteműjével Hugh Anderson negyedszer is elhódította a nyolcadliteresek bajnoki trófeáját.

A szenzációs T20 Super Six nemzetközi szinten is az élmezőnybe emeli a Suzukit, 250 köbcentis, kétütemű, hatfokozatú váltóval felszerelt változata világszerte hatalmas siker, végsebessége eléri a 160 km/órát..

1965 Suzuki T20 - 250
1965 Suzuki T20 – 250 (Fotó: Szécsényi Gábor)

1971-ben készítette el a gyár a GT750-et, amely erejével és gyorsaságával élen járt. Kétütemű, háromhengeres, 67 Le-s motorja 180 km/h sebességre gyorsította.Nulláról százra kevesebb, mint öt másodperc alatt gyorsult fel.

1971 Suzuki GT 750
1971 Suzuki GT 750

1973-ban Shunzo Suzuki, az alapító fiának helyét Jitsujiro Suzuki vette át a vezérigazgatói székben, Shunzo Suzuki pedig elnök lett.

1974-ben kerül piacra egy igazi csemege, az egytárcsás Wankel-motor erőforrással rendelkező RE-5. Különlegessége a bolygódugattyús technika volt, amit későbbiekben minden gyártó elvetett, fejlesztésük sokba került és sok volt a megoldatlan hiba. Ezt a típust csak egy éven keresztül gyártották, 62 LE leadására volt képes 193km/h végsebességgel.

1974-es Wankel-motoros Suzuki RE-5
1974-es Wankel-motoros Suzuki RE-5 (Fotó: Szécsényi Gábor)

1976-ban Belefogott a négyütemű motorok fejlesztésébe.
Az első modellek a GS 400 (a mai GS 500 és GS 500 F modellek őse) és a négyhengeres GS 750 (a ma is kapható GSX 750 F elődje) voltak. A fejlődés folytatódott és a Suzuki megteremtett egy forradalmian új stílust, a Superbike-ot megalapító motort, a híres KATANA-t. Az első Katana modell a GS 1000 S volt.

1979 Suzuki GSX 1100
1979 Suzuki GSX 1100

1978-ban került a cég vezérigazgatói székébe Osamu Suzuki, a vállalat elnökeként. Magyarországon a Suzuki 1991 óta van jelen, ekkor alapított autógyárat a Suzuki Magyarországon.

A motorkerékpárok árusítása kiegészítő tevékenységként indult meg 1994-ben.

forrás: Suzuki, Wiki

Suzuki motor

Author: hufi