web analytics

Két féle motoros létezik, aki csak „szezonban” motorozik, és aki egész évben. A motoros szezon fogalma persze egy elég széles időjárási skálán helyezkedik el, de kijelenthető talán, hogy a többségben vannak azok a tulajdonosok, akik 10-15 C fok felett szeretik a motorokat elővenni a garázsból.

téli szezon

Röviden összeszedten miket érdemes az első indítás elött ellenőrizned, hogy biztonságban el tudj indulni egy tavaszi bemelegítő körre és ha van affinitásod, vagy rendelkezel műszaki vénával, akkor ezek a megelőző beavatkozások nem okozhatnak különösebb problémát. Amennyiben valamelyik lépésben nem vagy biztos, vagy nem tudod felmérni a kialakult helyzetet, inkább fordulj szakemberhez, kérd ki tapasztaltabb motoros társad véleményét, keress fel egy motorszervízt.

Általános tisztítás, mosás

motormosás

Akkumulátor

Ajánlatos az ősszel kiszerelt és megfelelően eltárolt akkumulátorral kezdeni a felkészítést. Ellenőrizzd a töltöttségét (12,5V felett jó), szemrevételezéssel vizsgáld meg, nem látható a burkolaton bármilyen repedés, vagy egyéb sérülés. A téli tárolás során természetes folyamat, hogy minden használaton kívüli akkumulátor veszít a töltöttségéből. A lassan lemerülő akkumulátorban lévő elektrolit sűrűsége ha túlzottan csökken, elszulfátosodhat, és ha eléri a tartós 10,5 Volt alatti kapocsfeszültséget, akkor mélykisülésbe megy át, vagyis számíts egy akkucserére.

Akkumulátor

Mérd meg a kapocsfelszültségét egy multiméterrel, ha szükséges tedd fel tölteni, majd rakd be a motoroba, de még ne indítsd be.

Világítás, elektromos berendezések ellenőrzése

A feltöltött és letisztított akkumulátor behelyezése után ellenőrizd a jármű világító berendezéseit. Izzók ellenőrzése egy viszonylag gyors folyamat. A kiégett izzókat természetesen cseréld ki, gondoskodj a világító berendezéseid tisztaságáról.

világítás
  • helyzetjelző izzók elöl-hátul, műszerfal és rendszám világítás,
  • tompított és távolsági fény,
  • irányjelzők, vészvillogó,
  • féklámpa (első és lábfék)
  • kürt, duda,
  • ha van, kiegészítő láma ellenőrzése,
  • szivargyújtó, telefontöltő tesztelése,
  • kuplung és oldaltámasz kapcsoló,
  • piros vészkapcsoló (ezt csak indítás után)

Gumik, fékek

Ellenőrizd gumiabroncsok állapotát, nézd meg mikori gyártású (DOT szám), van-e rajta látható sérülés, repedés, vizsgáld meg a kopás mértékét. Amennyiben a kopásjelző jól látható (kopott a gumi), „szögletesre” kopott a sok egyenestől, esetleg kagylós kopás van rajta (lengéscsillapító javításra szorul), vagy 5-6 éves a garnitúra, akkor csereérett, állítsd be a megfelelő nyomásértéket (gyártói javaslat szerint).

DOT szám

Fékbetét, féktárcsa

Ellenőrizd a féktárcsák, fékbetétek vastagságát, minőségét, ha nagyon szennyezett, tisztítsd meg először mosószerrel, vízzel, majd olajszármazékokat távolítsd el féktisztítóval.

fék

Ellenőrizd a fékkar és a lábfék nyomáspontját, folyamatos egyenletes erővel terhelve nem szabad „beesnie” egyiknek sem, fel kell keményednie.

Lánc, lánckerék

Tisztítsd meg a láncot alaposan, majd állítsd be a lánc feszességét a használati útmutatóban szereplő értékre, amennyiben nem tudod mekkorának kell lennie a holtjátéknak, kérj segítséget, vizsgáld meg a lánckerekek kopását. (lánc szett csere kb 24000 kilóméterenként)

Tisztítás előtti lánc

Ne felejtsd el megfelelően befújni a láncot olajjal indulás előtt maximum 20 perccel.

Olajak és hűtőfolyadék

Olajszint minden motoron viszonylag egyszerűen ellenőrizhető. Ehhez a művelethez az kell, hogy az egyenesbe állított (közép sztenderen) motort a blokk oldalán található kémlelő ablak segítségével, vagy a hagyományos olajpálcás módszerrel vizsgálva az olajszint a minimum és a maximum között legyen. Olajcsere periódusa változó, felhasználás típusától függően általában 5000-6000, az újabb motorkerékpároknál 12000 kilóméterenként, vagy ha nem használod rendszeresen, akkor évente kell megejteni.

Fékfolyadék, átlátszó tartály esetén könnyen ellenőrizhető, amennyiben fekete, vagy nagyon sötét színű az olaj, keresd fel a motorszervízt, kérd a fékolaj cseréjét. (2 évente javasolt a csere)

Hűtőfolyadék ellenőrzése már nem minden típusban egyszerű, de ha jól látható helyen van a túlfolyó tartály, akkor szintén sztenderen álló motoron a tartályon található minimum érték felelett legyen hideg motornál a folyadék szintje. (2 évente javasolt a csere)

Levegőszűrő

Végezetül ellenőrizd a levegőszűrő állapotát, ha koszos, vagy régi cseréld ki.

motorgumi

Ha mindent ellenőriztél és rendben találtál, irány a benzinkút, … olcsó benzint és jó utat a szezonra!

Hasznos linkek: