Variátor, CVT váltó, görgők működése

cvt
A variátor, CVT váltó működési elve nem túl bonyolult.

A kis lökettérfogatú és teljesítményű robogók, mivel zömmel városi forgalomra vannak tervezve, fokozatmentes nyomatékváltóval (CVT-Continuously Variable Transmission) és automata, röpsúlyos tengelykapcsolóval vannak ellátva.

Eredetileg esztergagépek és más ipari berendezések fordulatszám-szabályzásához fejlesztették ki azt a fokozatmentes erőátviteli rendszert, amely később nemcsak a motorkerékpár-iparban, de az autógyártásban is terjedni kezdett.

Robogó motorjának és hajtóművének vázlata
Hajtáslánc működése:

A motor főtengelyére szerelt ékszíjtárcsát az alacsony fordulatszám miatt a görgők szétnyitott állapotban tartják, így a két tengely között lassító áttétel valósul meg. Ennek következtében a tengelykapcsoló fordulatszáma túl alacsony ahhoz, hogy a röpsúlyok kimozduljanak alaphelyzetükből. Tehát, a hátsó kerék felé nincs nyomatékátvitel. A motor fordulatszámának növelésével a főtengelyen lévő ékszíjtárcsa szélességét a görgők elmozdulása csökkenti, ami az ékszíjat nagyobb átmérőre kényszeríti. Ezzel csökken a váltómű áttétele és nő a tengelykapcsoló fordulatszáma, melynek a röpsúlyait a centrifugális erő a tengelykapcsoló harang falához szorítja és így a súrlódás következében megindul a nyomatékátvitel a hátsó kerék felé.

Variátor részei:

A variátor három fő részből áll:

  • egy mozgó variólap csúszkákkal,
  • hátsó varió, speciális görgőpályákkal,
  • görgők (típustól függően 6 vagy 8db)
variátorlap, görgő, hátsó variátorlap

Görgők (röpsúlyok):

A görgő szett helyes súly kiválasztása nagyon fontos, hiszen a hátsó varió részben egy speciális pályán mozognak a görgők és a feladatuk elmozdítani a variólapot a csúszkák segítségével a változó fordulatszámnak megfelelően. A görgők tömegét grammonként vagy tized grammonként határozzák meg a motor méretétől és teljesítményétől függően. Léteznek egyszerű és olcsó, a legkülönfélébb színekben pompázó műanyag házzal készített görgők, önkenő műanyag házzal rendelkező görgők és olyanok is, amikhez a gyártó speciális zsírt ad azért, hogy még jobban működjön a váltó. Létezik forgásirányos és “sima”, vásárolhatunk hangolható, speciális és hagyományos, kerek formájú görgőket is.

Milyen hatása van ha nem megfelelő súlyú görgőket használunk?

  • A nehezebb görgők lassabban “tolják ki” a tárcsát, de mivel kinyomódnak teljesen a tárcsa szélére, így a meghajtószíj is kitolódik a perem szélére, ezzel nagyobb végsebességet érhetünk el, de álló helyzetből nehezebben tud kigyorsítani.
  • A könnyebb görgőkkel gyorsabb elmozdulást eredményeznek – jobb a gyorsulás – , ám a végsebesség valamivel kisebb lesz, a szíj nem minden esetben tud a tárcsa széléig kifutni.
  • Általános utcai használatra használjunk a gyári beállításhoz közeli súly értékeket.
Milyen görgő típusokat használunk a gyakorlatban?
olcsóbb, hagyományos görgők, több színben
speciális formájú MrPulley önkenő görgő
jó minőségű, Malossi önkenő görgők
Pollini és Stage6 hangolható görgők, általában tuningoláshoz,
versenygépek méretezéséhez

Nem mindegy, milyen műanyag borítja a görgő külső felületét. Egy gyengébb minőségű műanyag lassabban tud gurulni a variátor ékpályáján, mint jobb minőségű társa. Ezért a váltási fordulatszám is megváltozik. Semmilyen kenőanyagot, zsírt nem szabad használni, a görgők szárazon futnak. (kivételek a ritkán előforduló régebbi típusú, zsíros variátorok: Honda, Suzuki).

Arra is vigyázzunk, hogy ne “mixeljünk” össze más-más súlyú görgőket (például 5 különböző súlyút) mert így a súlyelosztás egyenletlen lesz, aminek hosszútávon főtengelyünk issza meg a levét.
Javaslom inkább a kicsit magasabb árfekvésű, de sokkal jobb minőségű, nevesebb gyártók termékeit, pl: Malossi, DrPulley, Stage6

Malossi hivatalos oldala
Malossi

A Malossi mindig arra törekedett, hogy a teljes gyártást saját üzemében végezze, a kutatásoktól a tervezésen át, a megmunkálásig és a késztermékek teszteléséig. A cég filozófiája a termékek minőségén alapszik, amely mindennél fontosabb a Malossi számára. Ezt csak a jól képzett technikusok és a professzionális munkások által, új technológiák és a legújabb megmunkáló gépek alkalmazásával és szigorú teszteléssel érhetik el.
Hivatalos weboldal: www.malossistore.eu
Magyarországi forgalmazó: MotorLine

Dr.Pulley facebook oldala
Dr.Pulley

DrPulley egy taiwani gyártó, kifejezetten jó minőségű, önkenő műanyag burkolatú görgőket gyárt. Létezik a hagyományos és Serie Pro (“szögletes”) görgőtípusa. Figyeljünk arra, hogy NE használjuk a Serie Pro görgőt új variováltóba. Az első 1000 km-en használjunk hagyományos, kerek alakú görgőt, várjuk meg, míg a variátor belső felülete “bekopik”. A Dr. Pulley görgői nem gurulnak, hanem csúsznak a variátor ékpályájában. A be nem kopott, érdesebb felület nagy mértékben károsíthatja a görgőket. A gyártói ajánlás szerint a speciális formájú SR “gögők” esetében 5-10%-al kisebb súlyút válasszunk.
Német online Shop: drpullex.shopnix.de
Magyaroszági forgalmazó: egumotors.hu

Aprilia Atlantic Sprint 500
Aprilia Atlantic Sprint 500

forrás: mami.hu, egumotors, robogoalkatresz

Author: hufi

Vélemény, hozzászólás?