web analytics

0525_dakar.jpg

Január 5-én indul Lisszabonból a 30. Dakar-rali, minden idők legnehezebb tereprali versenye.

Szemben a 2007-es Dakar 510 versenyzőjével, idén hatvannal többen neveztek. Az 570 induló közül 245 motoros, 205 autós, 100 kamionos és 20 quados egység jelezte részvételét. A 9273 km hosszú táv összesen 5736 km speciális szakaszt tartogat a versenyzőknek, ami 1500 km-rel hosszabb a 2007-es és 1000 km-rel a 2006-os Dakarnál. Az útvonal kijelölésekor a rendezők visszatértek a klasszikus szelektív szakaszokhoz, ilyen például a marokkói Guelmine, a mauritániai Nuadibu (itt várható az egész viadal legnehezebb, 15 kilométeres dűnesora) és a szenegáli Saint Louis. A verseny Európa után három afrikai országon át jut el Dakarig, négy napot töltenek Marokkóban, azután nyolc nehéz etappal kell megbírkóznia a mezőnynek, míg elérik Szenegált.

________________________________________
1. szakasz – 2008.01.05. – Lisszabon > Portimão
Összekötő: 104 km, Szelektív: 120 km, Összekötő: 262 km, Összesen: 486 km
A rallye egy teljesen új oldalát mutatja majd be, bár lehet, hogy ez a szakasz idejekorán emlékeztetni fog néhány versenyzőt a homokban eltöltött élményekre.
Ezen alkalommal változni fognak a homokos szakaszok, de a karakterük összességében nem lóg ki abból a sorból, mint ami a versenyre jellemző. Ezen a szakaszon a versenyzőknek lehetősége lesz megmutatni képességeiket a verseny legkanyargósabb szakaszán. Egy jó bizonyítási lehetőség lesz mindenkinek.
2. szakasz – 2008.01.06. – Portimão > Málaga
Összekötő: 15 km, Szelektív: 60 km, Összekötő: 460 km, Összesen: 535 km
Ez a szakasz ismerős lesz azoknak a versenyzőknek, akik 2007-ben versenyeztek rajta. Ezt a pályát a mountainbike-világbajnokságtól vettük kölcsön: üdvözlünk a hegyekben! Kanyargós, a talaja igen kemény. A versenyzőknek a kiszáradt földutak, a bővizű vízmosások miatt nyugodt stílust kell felvenniük. Egy rossz mozdulat és máris olyan, mint a WRC-ben: hatalmasat buksz. A legjobb csak higgadtan végigmenni! A Malagáig tartó hosszú összekötőszakasz után pihentető lesz a hosszú éjszakai átkelés.
A kamionoknak nem kell teljesíteniük ezt a szakaszt.
________________________________________
MAROKKÓ – AFRIKA KAPUJA
Mint Afrika kapuja és az első trükkös szakaszok házigazdája, Marokkó mindig is központi szerepet játszott a Dakar-kalandban. A versenyzőknek az első kilométerektől nagyon oda kell figyelniük, mert ezeken pályákon tényleg mindent el lehet veszíteni. 2006-ban például a kétszeres Dakar-győztes Maszuoka Hirosi kényszerült feladni a versenyt Er Rachidia és Ouarzazate között, miután megforgatta Mitsubishijét. Egy évvel korábban Vlagyimir Csagin győzelmi reményei ugyanezen a szakaszon szálltak el.
A Dakar Marokkóban
– 12 alkalommal (1993-1996, 1998, 1999, 2001, 2002, 2004, 2005, 2006, 2007)
– 40 szakasz
– Érintett városok: Tanger, Er Rachidia, Rabat, Ouarzazate, Agadir, Tan-tan

3. szakasz – 2008.01.07. – Nador > Er Rachidia
Összekötő: 182 km, Szelektív: 372 km, Összekötő: 163 km, Összesen: 717 km
Ez már nem lesz a műkedvelők kedvence! A kihajózás után a kipihent versenyzők egy pillanat alatt szembesülnek a nehézségekkel. Marokkóban tradicionálisan több féle talajtípuson zajlik a verseny: ez már az első afrikai etap, ahol már számos alkalommal haladt a mezőny, és ahol már nincsenek utak. 160 kilométer után a motorosok elhagyják az autók és a kamionok által használt útvonalat, így csökkentve a lehetséges előzések számát.

4. szakasz – 2008.01.08. – Er Rachidia > Ouarzazate
Összekötő: 29 km, Szelektív: 356 km, Összekötő: 199 km, Összesen : 584 km
Új szakasz 2008-ban. A közeli pályákon, a hegyeken való átkelés lehetőséget ad a motorosoknak, hogy megmutassák a technikai felkészültségüket – nem lesz egyszerű.
Az első este Zagorában – a bivouac-ban – amikor a versenyzők a szerviz nélkül lesznek, kivétel a motorosok, akiknél ott lehet a csomagjuk. Az autók és a kamionok egy, a Dakar által ritkán látogatott vidéken utaznak át egészen Ouarzazate-ig, a táborig, ahol már rendelkezésre áll majd a szervizük.
5. szakasz – 2008.01.09. – Ouarzazate > Guelmim
Összekötő: 188 km, Szelektív: 498 km, Összekötő: 148 km, Összesen : 834 km
Ez a szakasz egymagában egy borzasztó kihívás lesz. Az első, valóban fárasztó részen szükség lesz az óvatosságra. A következő akadály a hosszú átkelés lesz a dűnéken, ahol a leggyorsabbak akár, ¾ órás előnyt is elérhetnek. A szakasz mindvégig meg fogja követelni a pilótáktól az odafigyelést és a tisztánlátást! Aki ezek között a nehéz körülmények között rátalál magára, örökre nyerőnek fogja érezni magát.
Ezután a szakasz után a helyezések között már akár órák is lehetnek!

6. szakasz – 2008.01.10. – Guelmim > Smara
Összekötő: 66 km, Szelektív: 454 km, Összekötő: 105 km, Összesen : 625 km
Fényképezőket készenlétbe! A versenyzők a tengerpart felé veszik az irányt, arra, ami felé már több mint 10 éve nem járt a mezőny. A látvány garantált lesz a 25 km hosszú tengerparton. Itt mindenki talál majd magának kedvenc részeket, mert ez a szakasz lesz a legváltozatosabb az egész rallye alatt. A WRC rajongók szívéhez közel fog állni ez a nemrégiben felújított szakasz, míg a sivatagi „szörfösök” is élvezhetik az off-roadozást a kis dűnék között.
________________________________________
MAURITÁNIA – A HOMOKTENGER
A mauritániai szakaszok hagyományosan fordulópontot jelentenek a versenyben. Az itteni homokon, melyen 1983 óta szinte minden évben megfordult a mezőny, bármi megtörténhet. A táj szépségei közepette sem feledkezhetnek meg a versenyzők arról, hogy a legfontosabb kérdés a navigáció. Az időkülönbségek itt már órákban mérhetők. Hogy mást ne mondjunk, 2004-ben Cyril Despres egy teljes órán keresztül bolyongott Tidjikja környékén, s kénytelen volt szembesülni a ténnyel, hogy a győzelem ismét várat magára.
A Dakar Mauritániában
– 19 alkalommal (1983, 1985-1988, 1990-1991, 1993-1999, 2001, 2002, 2004, 2005, 2006, 2007)
– 87 szakasz
– Érintett városok: Zouerat, Atar, Nouakchott, Tichit, Kiffa, Tidjikja, Nema, Ayoun-el-Atrous

7. szakasz – 2008.01.11. – Smara > Atâr
Összekötő: 198 km, Szelektív: 619 km, Összekötő: 12 km, Összesen: 829 km
Mindenki jobban teszi, ha tartalékol az energiájából erre a szakaszra, mert a Mauritániába belépő, a rallye leghosszabb szakasza lesz! Kora reggeli startot fog követelni a kicsit nehéz, jó hosszú felvezető-szakasz a rajtig. A szakasz közepén, majd a végén is, a versenyzőknek a dűnék szívét kell ledönteni. A szervizjárműveknek tilos lesz megállni Atarban.
Figyelni kell, hogy ne túl sokat időzzünk el az éjszakában!
8. szakasz – 2008.01.12. – Atâr > Nouakchott
Összekötő: 44 km, Szelektív: 450 km, Összekötő: 37 km, Összesen: 531 km
Miután megízlelték a köveket, a versenyzők esznek egy kis homokot, majd mindezt fűszerezik egy tiszteletreméltó méretekkel rendelkező fennsíkon való átkeléssel. A szakasz kulcspontja mégis egy másik, távoli pontra helyeződik át, egy igazán kényes átkeléssel. A legjobb navigátoroknak lehetőségük lesz megvillantani magukat, míg, akik tétováznak, alaposan elkeveredhetnek. Ez lesz az ára a másnapi pihenőnapnak.
9. szakasz – 2008.01.14. – Nouakchott > Nouhadibou
Összekötő: 37 km, Szelektív: 525 km, Összekötő: 86 km, Összesen: 648 km
Ezzel a visszavett szakasszal újrakezdtük a harcot a tereppel, ez egy tipikus mauritániai szakasz: 80% homok szerepel a napi programban. Előkerülnek a lapátok és taposólemezek, hogy tiszteletet adjunk a nemzeti specialitások előtt. A versenyzők átjutása, a vontatások, a dűnék a szakaszon minden bizonnyal felállítják a rallye hierarchiáját. A Dakar 1994 óta nem állt meg Nouhadibou-ban.
10. szakasz – 2008.01.15. – Nouhadibou > Atâr
Összekötő: 111 km, Szelektív: 552 km, Összekötő: 22 km, Összesen: 685 km
Kiérdemelve egy idei második látogatást Atar-ban, a versenyzők egy igazi próbatétellel, kihívással szembesülnek egy hatalmas láncolatot alkotó tevefű rengetegben. Míg a legjobb homok-technikusoknak is türelmesnek kell lenniük. Mindezt kárpótolja az ingyenes kilátás egy csodás fennsíkra át, az egész szakaszon. Ünnep a szemeknek, csapda az elővigyázatlanoknak!
11. szakasz – 2008.01.16. – Atâr > Tidjikja
Összekötő: 35 km, Szelektív: 524 km, Összekötő: 133 km, Összesen: 692 km
A homok-adag Tidjikta felé az úton, könnyen emészthető lesz. A motorosok számára lehetőség nyílik egy kivételes találkozóra még a cél előtt a táborban, de csak nekik, mivel a többi járműnek tovább kell haladnia Tidkikja felé.
Mind a kettő, mind a négykerekű járműveknek óvniuk kell a technikát, mivel ennek a szakasznak a végén nincs lehetőség szervizelésre.
12. szakasz – 2008.01.17. – Tidjikja > Kiffa
Összekötő: 131 km, Szelektív: 398 km, Összekötő: 2 km, Összesen: 531 km
A Dakar definíciója, hogy a versenyzők szeretik a sivatagot, és ez a fajta körülmény készteti őket arra, hogy részt vegyenek magán a sivatagi versenyen. Ezen az úton, amely nagyrészt új a versenyen, meg kell villantaniuk minden tehetségüket, hogy minél jobb kondícióban érkezzenek meg Kiffába. Ez a technikailag nagy kihívást jelentő szakasz arra fogja kényszeríteni a versenyben vezető párosokat, hogy visszavegyenek a tempóból.
13. szakasz – 2008.01.18. – Kiffa > Kiffa
Összekötő: 25 km, Szelektív: 484 km, Összekötő: 6 km, Összesen: 515 km
Ez egy nagy rizikójú kör lesz, amelyen egyik vezető páros sem érezheti az addig elért helyezését biztonságban. A verseny utolsó dűnés szakaszain való átkelés, a híres Néga-i szoros megmászásával – amely végig egy hosszú, elnyújtott off-road szakasz – a lényegében ismeretlen lesz még a leghűségesebb dakarosok számára is. Ezen a szakaszon valószínűleg a legkisebb hibának is komoly következményei lesznek.
14. szakasz – 2008.01.19. – Kiffa > Saint-Louis
Összekötő: 326 km, Szelektív: 301 km, Összekötő: 130 km, Összesen: 757 km
Ezt a szakaszt egy egésznek kell tekinteni: estére a járművek méterszámlálója közel 800 km-nél fog megállni. Az idei év nyolcadik, egyben utolsó mauritániai szakaszán a versenyzők ismét homokon mennek, de már kicsit kíméletesebb off-road-os szakasz lesz.
A Saint-Lousi-ig tartó, hosszú összekötőszakasz után csak a legidősebb versenyzők számára lesz ismerős néhány tájékozódási pont, hiszen a verseny 1997 óta nem járt erre.

________________________________________
SZENEGÁL – KÖZEL A CÉLHOZ
Szenegál és emblematikus jelentőségű fővárosa alapvetően kötődik a világ egyik leghíresebb autóversenyéhez. A versenyzők megérkezése a célba az ünneplés és a szenvedély szinonímája, mely óriási lelkesedést vált ki a szenegáliakból. És mivel Dakar a lehető legjobb hely egy háromhetes kaland befejezéséhez, mely egyszerre kihívást jelentő és felejthetetlen, a célhoz vezető utolsó szakasz egyáltalán nem tartozik majd a könnyűek közé. Szenegál leckét ad alázatból és türelemből. 2007-ben Marc Coma, aki az első afrikai szakasz óta vezette a versenyt, az első szenegáli kilométereken elesett, és 52 perces vezetésnél fel kellett adnia a küzdelmet.
A Dakar Szenegálban
– 26 alkalommal (1979-1991, 1993-2002, 2004-2007)
– 80 szakasz
– Érintett városok: Saint-Louis, Lac Rose, Tambacounda

15. szakasz – 2008.01.20. – Saint-Louis > Dakar
Összekötő: 239 km, Szelektív: 23 km, Összekötő: 42 km, Összesen: 304 km
Bármi, ami elindított a cél felé, a rossz dolgok, amik az út során értek, no és a sikerek, amiket felhalmoztál a hosszú út során, végül mindig elhozzák azt a pillanatot, amikor a kaland bezárul.
A hosszú bevezető szakasz alatt Dakarig, minden versenyzőnek lehetősége nyílik fogadni, megérezni Szenegál népének üdvözletét. Ekkor lesz itt az ideje az utolsó, érzelmes versenykilométereknek, a Rózsaszín-tó partja mentén, amit majd a díjátadó ceremónia követ.

forrás: dakar.com, marathonrally.com