web analytics
Thierry Sabine

Thierry Sabine (Párizs, Neuilly-sur-Seine, Franciaország, 1949. június 13. – Mali, 1986. január 14.) francia motorversenyző, a Dakar-rali alapítója és főszervezője.

Thierry Sabine
Thierry Sabine

Párizsban született egy Rajna folyó melletti kerületben, Édesanyja régiség kereskedő, Édesapja fogorvos. Pénzügyi problémái a családnak nem voltak, Sabine mindig is kedvelte a sportokat. Először a lóversenyeken, majd a rögbiben voltak kiemelkedő eredményei. Sokoldalúságát bizonyította, hogy a technikai sportok iránt is érdeklődött, motorozni kezdett, autóversenyeken indult. 1973-ban már részt vett a Monte Carlo Rallyen, ami a rali világbajnokság történelmi debütálása is egyben.

1973 Thierry Sabine-Pierre Terry Renault Alpine A110 1600
1973 Thierry Sabine-Pierre Terry Renault Alpine A110 1600

1975 február 16-án megszervezi az első “Enduro des Sables” motoros versenyt, ami későbbiekben az Enduro Le Touquet verseny nevet kapja. A verseny ötletét az Egyesült Államokban rendezett sivatagi versenyei adták, ahol amatőrök és profik egyaránt nevezhettek. Sabine ekkor 25 éves volt, jó kommunikációs képességével vonzotta a sajtó érdeklődését, a francia TF1 csatorna is hírt adott “Auto-Moto” show-jában. Ebben az időben a verseny abból állt, hogy 286 motoros egy sorban rajtolt motocross rácsról, de rács nélkül. Egyszerre indultak a homokos strandról teljesítve a kijelölt pályaszakaszt Le Touquet (Párizs Plage, Pas-de-Calais) és Stella-plage közötti dűnékben 1975-2005 között.

Aki tud francia nyelven azokkal megosztom az eredeti 1975-ös Motor Revue beszámolóját az eseményről. Manapság Enduropale Passion néven fut tovább a rendezvény.

1975 február 16. 10 óra Touquet strand "rajtrács"
1975 február 16. 10 óra Touquet strand “rajtrács”

1975-ben indul a Le Mans 24 órás versenyén Porsche 911 Carrera RS versenyautóval. Jean-Claude Andruet és Philippe Dagoreau-val egy csapatban 17. helyezést érnek el, majd 1976-ban ismét indulnak és ekkor 13. helyezést érnek el 163 km/h átlagsebességgel.

1976 Le Mans Porsche 911 Carrera RS (ASA Cachia)
1976 Le Mans Porsche 911 Carrera RS (ASA Cachia)

Thierry Sabine igazi szenvedélye a versenyzésen belül a motorkerékpárok és azon belül is az off-road versenyek voltak.

1977 decemberében csatlakozott az Abidjan-Nizza rallyhoz, amely Afrikában az Elefántcsontpart déli részét a francia Côte d’Azurral összekötte. Abban az időben nem volt GPS, a tájolást és a tájékozódást iránytű, térkép és mások versenytapasztalatai segítették. Thierry Sabine negyedik lett, amikor Dirku-Madama szakasz közepén elrontotta az útvonalat és kelet felé fordult egy kis hegyekkel borított homokos területre.

Thierry Sabine a sivatagban
Thierry Sabine a sivatagban

A Yamaha XT 500-as motorkerékpárjával megpróbált visszatérni a helyesnek hitt útvonalra, de fizikailag kimerült, elhagyta az iránytűjét és elfogyott az üzemanyaga is. Étel nélkül, egy nagyon kevés vízzel, három napot és két éjszakát töltött a Líbiai-sivatagban. Nem veszítette el a fejét, köveket gyűjtött össze, melyekből kőkeresztet épített, amelyet honfitársa Jean Michel Siné repülője látott a levegőből. “Mostantól kezd el az új életed” – mondták nekik, amikor megtalálták.

Párizs-Dakar Rally – egy álomból kihívás

“Kihívás azok számára, akik mennek. Egy álom azoknak, akik hátramaradnak.” – Thierry Sabine

Azt mondta Sabine: „a sivatag mélyen megérintett és nagyon különleges ösztönt és érzékenységet fejlesztett ki bennem. Mindenekelőtt leküzdhetetlen vágyat érzek a mielőbbi visszatérésre. De az eltévedésem óta soha többé egyedül! ”

Mások számára ijesztő lehetne egy ilyen eltévedés, de Thierry Sabine számára egy hatalmas ötletet adott, meg akarta osztani másokkal is a sivatag hatalmasságát. Eldöntötte ugyanis, hogy ez a hely nagyon jó lesz a rendszeres raliversenyek rendezéséhez.

1978-ban betartotta ígéretét és visszatért egy nagyobb létszámú karaván kíséretével a sivatagba, hogy felmérjék a terepet és felrajzolják az útvonalat a „a világ legnagyobb karrierje”-hez. Ekkor 29 éves volt és a tervezést Franciaországban folytatták akkori feleségével a modell és színésznő Diane Thierry-Mieg-el és barátaikkal.

Thierry Sabine és Diane Thierry-Mieg 1981-ben
Thierry Sabine és Diane Thierry-Mieg 1981-ben

1978 december 26-án rajtolt el az első Párizs-Dakar Rally az Eiffel-torony közeléből, amatőr és profi versenyzők nevezésével.

1978 Paris-Dakar Oasis Rally plakátja
1978 Paris-Dakar Oasis Rally plakátja

Cél Dakar, Szenegál fővárosának hosszú homokos strandja a Lac Rose. Két kontinens, 6 ország, 10000 kilométer (ebből 3168 km speciál szakasz) és 16 naposra tervezett versenyen 90 motor, 80 autó és 12 kamion indult el. Az első versenyen nem voltak a járművek különválasztva, egyszerre indították a motorokat, autókat, kamionokat. A 90 motor közül többségében Yamaha XT500-al indultak a versenyzők.

1979 Paris-Dakar Rally első útvonala
1979 Paris-Dakar Rally első útvonala

A célba 74 jármű érkezett be sikeresen teljesítve a versenytávot, ebből 38 motor . Az motorosok közül másodikként beérkezett és összetettben első helyezetet szerezte meg a korábbi enduro világbajnok Cyril Neveu. 21 évesen egy Yamaha XT500 nyergében ért célt dakari Lac Rose-on.

 Yamaha XT500 -  Cyril Neveu (foto:yamaha-motor)
Yamaha XT500 – Cyril Neveu (foto:yamaha-motor)
1979  Cyril Neveu - Yamaha XT500 (foto:parisdakar)
1979 Cyril Neveu – Yamaha XT500 (foto:parisdakar)
1979  Cyril Neveu - Yamaha XT500 (foto:parisdakar)
1979 Cyril Neveu – Yamaha XT500 (foto:parisdakar)
Paris-Dakar Video

Versenyhangulat

Paris-Alger-Dakar 1979-1982

1979 Paris-Dakar helyezések:

PozícióversenyzőJárműOrszág
1NeveuYAMAHA 500 XTFranciaország
2ComteYAMAHA 500 XTFranciaország
3VassardHONDA 250 XLSFranciaország
4Genestier, Terbiaut, LemordantA ROVER V8 V8Franciaország
5Marreau, MarreauRENAULT 4 SINPARFranciaország
6SchaechtHONDA 250 XLSFranciaország
7Cavalleri, Giraudo, CavalleriFIAT CAMPAGNOLAOlaszország
8RayerYAMAHA 500 XTFranciaország
9Carletti, CarlettiFIAT CAMPAGNOLAOlaszország
10Vandekerkhove, Dutertry, PichotTOYOTA BJFranciaország
11MaitrotHONDA 250 XLSFranciaország
12AuriolYAMAHA 500 XTFranciaország
13NeimerHONDA 250 XLSFranciaország
14AtanneHONDA 250 XLSFranciaország
15GomisSUZUKI 370 SPFranciaország
16Rigal, RochetteA ROVER V8 V8Monaco
17Tocci, FucciFIAT CAMPAGNOLAOlaszország
18Chambily, DesaunayTOYOTA BJFranciaország
19De CortanzeHONDA 250 XLSFranciaország
20Dos ReisHONDA 250 XLSFranciaország
21AlbaretYAMAHA 500 XTFranciaország
22PADOUHONDA 250 XLSBelgium
23Ratet, IgnaziTOYOTA BJFranciaország
24MártonHONDA 250 XLSFranciaország
25Catel, CatelA ROVER V8 V8Franciaország
26Delannoy, HarrewynTOYOTA DIESELFranciaország
27Mouren, BraquetTOYOTA BJFranciaország
28Minonzio, LedentuLADA NIVAFranciaország
29GabrelleHONDA 250 XLSFranciaország
30PopineauHONDA 250 XLSFranciaország
31Arbizzi, CrappoloFIAT CAMPAGNOLAOlaszország
32TaravellaHONDA 250 XLSFranciaország
33BertyYAMAHA 500 XTFranciaország
34ErtaudYAMAHA 500 XTFranciaország
35BeaufrontYAMAHA 500 XTFranciaország
36GautierHONDA 250 XLSFranciaország
37Carrera, Neveu, MauriceTOYOTA BJFranciaország
38BonYAMAHA 500 XTFranciaország
39PitonKAWASAKI 250 KLFranciaország
40BoucherYAMAHA 500 XTFranciaország
41Fougerouse, Beckers, OndartsTOYOTA BJFranciaország
42Duboscq, FroissartLADA NIVAFranciaország
43PascaultYAMAHA 500 XTFranciaország
44Beau, Dunac, kápolnaPINZGAUER 6X6Franciaország
45GeurieHONDA 250 XLSFranciaország
46MengueYAMAHA 500 XTFranciaország
47Bordais, QuieA ROVER V8 V8Franciaország
48RigoniGUZZI 500 TTFranciaország
49Forestier, MeneauTOYOTA BJFranciaország
50FiolaSUZUKI 370 SPFranciaország
51Kurrer, HenrietCOURNILFranciaország
52Sezalory, Casarini, De FrémontTOYOTA BJFranciaország
53Lemonnier, LemonnierTOYOTA DIESELFranciaország
54Sarrazin, SarrazinA ROVER V8 V8Franciaország
55Fondrillon, SchaechtTOYOTA BJFranciaország
56Hugueny, TrévidicTOYOTA DIESELFranciaország
57Piot, Raux, BoulmeTOYOTA BJFranciaország
58CommencalYAMAHA 500 XTFranciaország
59Petit, MareUNICFranciaország
60Calamel, CalamelTEREPJÁRÓFranciaország
61Banino, LegourriérecTOYOTA BJFranciaország
62Clément, ClémentTEREPJÁRÓFranciaország
63LeconteYAMAHA 500 XTFranciaország
64RogheHONDA 250 XLSFranciaország
65VerhaegheHONDA 125 XLSFranciaország
66Kápolna, Sannier, BellevilleA ROVER V8 V8Franciaország
67Puren, DumasA ROVER V8 V8Franciaország
68Guillot, PradeauCOURNILFranciaország
69Turcat, De AraujoCOURNILFranciaország
70Chamagne, ThéragePEUGEOT 504Franciaország
71Nollan, Domblides, HayatRENAULT KZFranciaország
72Mekki, NeaultUNICFranciaország
73André, PuyfoulhouxPEUGEOT 404 PLATEAUFranciaország
74Bouille, MorelRENAULT 5Franciaország
Haláleset

A versenystatisztikát egy haláleset rontja rögtön az első évben. Egy szerencsétlen balesetben egy fiatal versenyző Patrice Dodin a 4. AGADEZ NIAMEY, NIGER (920 KM) közötti szakaszban bukott Yamaha XT500 motorjával. Verseny közben lelazult a sisakja, amit megállás nélkül próbát korrigálni, de leesett fejéről és bukás közben fejsérülést szenvedett, majd a kórházba szállítás közben életét veszítette.

Patrice Dodin
Patrice Dodin
Női versenyzők a Dakaron

Az első versenyen 7 női versenyző indult el, közülük Martine de Cortanze ért célba 19. helyezetként Honda 250 XLS motoron.

1979 - Martine de Cortanze
1979 – Martine de Cortanze
„Abban az évben nyertem rallyt, de elvesztettem egy nőt”

A verseny eredményesen zárult, de Sabine a fenti idézettel búcsúzik el öt év házasság után feleségétől Diane-től 1981-ben. A magány nem tartott sokáig, hamarosan kapcsolatba került a dán rally-rajongóval Suzanne Fournais-al, aki tovább segítette a Dakar szervezésében. A Dakaron olyan nagy nevek is elindultak, mint a La Mans-ban hat győzelmet elért belga Jacky Ickx, vagy a francia Jean-Pierre Jabouille, a Renault első győztese a Forma 1-ben. 1985-ben már ismert hírességként főszerepet játszott „A férfi és egy nő 20 évvel később” című filmben saját magát alakítva.

Humanitárius feladatok

Thierry Sabine kihasználva az Afrikai tapasztalatait és a szervezésben szerzett hatalmas rutinját, a verseny humanitárius célokat is ellátott. Kutakat ástak, ásattak az ivóvíz hiányának pótlására és Maliba ivóvizet szállítottak.

Thierry Sabina halála

1986 január 14-én elindult felvenni a versenyt befejezni kényszerült indulókat. Feladatát nem tudta befejezni, mert helikoptere Mali, Gourma-Rharous területén lezuhant, fedélzetén Thierry Sabine-el és a vele utazó másik négy emberrel. Az utasok között volt az énekes, Daniel Balavoine, a helikopter pilóta François-Xavier Bagnoud, valamint az újságírók Nathalie Odent és Jean-Paul Lefur. A hivatalos közlemény szerint a helkopter homokviharba került és a hajtóműbe került homok miatt vált irányíthatatlanná, más elmélet szerint viszont merénylet történt.

lezuhant helikopter
lezuhant helikopter

Mali, az egyik olyan ország, ahol a versenyt keresztül haladt, de 1985. december 30-ig háborúzott Burkina Fasóval. Mali területén repülési tilalom volt ebben az időben, ezért lehetséges, hogy a pilóta nagyon alacsony pályát választott a radarok elkerülése érdekében, de a helyi hadseregtől támadást kaptak.

A verseny tovább él

Sabine látnok is volt, Valaki, aki nagy léptékben gondolkodott. “Azt akartam, hogy a Dakar más kontinenseken is eljusson, Európán és Afrikán túl” – mondta.
Halála után apja, Gilbert volt a szervezet vezetője, amíg 1994-ben a francia Amaury Sport Organization (ASO) átvette az esemény szervezését. 2008-as Al-Kaida terrorista csoport fenyegetése után nem rendezték meg biztonsági okokból, viszont kicsit a veseny közelebb került ezáltal kelet-európához. 2008-ban a verseny pótlásaként megrendezik Magyarország és Románia között Közép-Európa Rallyt.

2008 CER - Dakar sorozat része
2008 CER – Dakar sorozat része

Dakar 2009-re átlépte az Atlanti-óceánt és Dél-Amerikába költözött. Az első megrendezés után három évtizeddel Thierry álma valóra vált és karrierje más szélességi körökre is eljutott. Összesen 29 nemzetet látogattak meg a versenysorozat megrendezése közben: 21 afrikait, 3 európait és 5 dél-amerikait.

Thierry Sabine álma valóra vált, a világ legnagyobb kihívásával sikerült megismertetni az embereket, a verseny elért több országot és kontinenst segítve a gazdaságukat. Bár nagyon fiatalon, 36 éves korában elhunyt mégis maradandót és óriásit alkotott.

Élete nagy kalandja mások álmává vált, Mali sivatagjának közepén egy fa és egy emlékplakett emlékezteti a versenyzőket a baleset helyszínére.

emlékhely Mali sivatagjának közepén
emlékhely Mali sivatagjának közepén