Thierry Sabine (Párizs, Neuilly-sur-Seine, Franciaország, 1949. június 13. – Mali, 1986. január 14.) francia motorversenyző, a Dakar-rali alapítója és főszervezője.

Párizsban született egy Rajna folyó melletti kerületben, Édesanyja régiség kereskedő, Édesapja fogorvos. Pénzügyi problémái a családnak nem voltak, Sabine mindig is kedvelte a sportokat. Először a lóversenyeken, majd a rögbiben voltak kiemelkedő eredményei. Sokoldalúságát bizonyította, hogy a technikai sportok iránt is érdeklődött, motorozni kezdett, autóversenyeken indult. 1973-ban már részt vett a Monte Carlo Rallyen, ami a rali világbajnokság történelmi debütálása is egyben.

1975 február 16-án megszervezi az első “Enduro des Sables” motoros versenyt, ami későbbiekben az Enduro Le Touquet verseny nevet kapja. A verseny ötletét az Egyesült Államokban rendezett sivatagi versenyei adták, ahol amatőrök és profik egyaránt nevezhettek. Sabine ekkor 25 éves volt, jó kommunikációs képességével vonzotta a sajtó érdeklődését, a francia TF1 csatorna is hírt adott “Auto-Moto” show-jában. Ebben az időben a verseny abból állt, hogy 286 motoros egy sorban rajtolt motocross rácsról, de rács nélkül. Egyszerre indultak a homokos strandról teljesítve a kijelölt pályaszakaszt Le Touquet (Párizs Plage, Pas-de-Calais) és Stella-plage közötti dűnékben 1975-2005 között.
Aki tud francia nyelven azokkal megosztom az eredeti 1975-ös Motor Revue beszámolóját az eseményről. Manapság Enduropale Passion néven fut tovább a rendezvény.

1975-ben indul a Le Mans 24 órás versenyén Porsche 911 Carrera RS versenyautóval. Jean-Claude Andruet és Philippe Dagoreau-val egy csapatban 17. helyezést érnek el, majd 1976-ban ismét indulnak és ekkor 13. helyezést érnek el 163 km/h átlagsebességgel.

Thierry Sabine igazi szenvedélye a versenyzésen belül a motorkerékpárok és azon belül is az off-road versenyek voltak.
1977 decemberében csatlakozott az Abidjan-Nizza rallyhoz, amely Afrikában az Elefántcsontpart déli részét a francia Côte d’Azurral összekötte. Abban az időben nem volt GPS, a tájolást és a tájékozódást iránytű, térkép és mások versenytapasztalatai segítették. Thierry Sabine negyedik lett, amikor Dirku-Madama szakasz közepén elrontotta az útvonalat és kelet felé fordult egy kis hegyekkel borított homokos területre.

A Yamaha XT 500-as motorkerékpárjával megpróbált visszatérni a helyesnek hitt útvonalra, de fizikailag kimerült, elhagyta az iránytűjét és elfogyott az üzemanyaga is. Étel nélkül, egy nagyon kevés vízzel, három napot és két éjszakát töltött a Líbiai-sivatagban. Nem veszítette el a fejét, köveket gyűjtött össze, melyekből kőkeresztet épített, amelyet honfitársa Jean Michel Siné repülője látott a levegőből. “Mostantól kezd el az új életed” – mondták nekik, amikor megtalálták.
Párizs-Dakar Rally – egy álomból kihívás
“Kihívás azok számára, akik mennek. Egy álom azoknak, akik hátramaradnak.” – Thierry Sabine
Azt mondta Sabine: „a sivatag mélyen megérintett és nagyon különleges ösztönt és érzékenységet fejlesztett ki bennem. Mindenekelőtt leküzdhetetlen vágyat érzek a mielőbbi visszatérésre. De az eltévedésem óta soha többé egyedül! ”
Mások számára ijesztő lehetne egy ilyen eltévedés, de Thierry Sabine számára egy hatalmas ötletet adott, meg akarta osztani másokkal is a sivatag hatalmasságát. Eldöntötte ugyanis, hogy ez a hely nagyon jó lesz a rendszeres raliversenyek rendezéséhez.
1978-ban betartotta ígéretét és visszatért egy nagyobb létszámú karaván kíséretével a sivatagba, hogy felmérjék a terepet és felrajzolják az útvonalat a „a világ legnagyobb karrierje”-hez. Ekkor 29 éves volt és a tervezést Franciaországban folytatták akkori feleségével a modell és színésznő Diane Thierry-Mieg-el és barátaikkal.

1978 december 26-án rajtolt el az első Párizs-Dakar Rally az Eiffel-torony közeléből, amatőr és profi versenyzők nevezésével.

Cél Dakar, Szenegál fővárosának hosszú homokos strandja a Lac Rose. Két kontinens, 6 ország, 10000 kilométer (ebből 3168 km speciál szakasz) és 16 naposra tervezett versenyen 90 motor, 80 autó és 12 kamion indult el. Az első versenyen nem voltak a járművek különválasztva, egyszerre indították a motorokat, autókat, kamionokat. A 90 motor közül többségében Yamaha XT500-al indultak a versenyzők.

A célba 74 jármű érkezett be sikeresen teljesítve a versenytávot, ebből 38 motor . Az motorosok közül másodikként beérkezett és összetettben első helyezetet szerezte meg a korábbi enduro világbajnok Cyril Neveu. 21 évesen egy Yamaha XT500 nyergében ért célt dakari Lac Rose-on.



Paris-Dakar Video
Versenyhangulat
Paris-Alger-Dakar 1979-1982
1979 Paris-Dakar helyezések:
Pozíció | versenyző | Jármű | Ország |
1 | Neveu | YAMAHA 500 XT | Franciaország |
2 | Comte | YAMAHA 500 XT | Franciaország |
3 | Vassard | HONDA 250 XLS | Franciaország |
4 | Genestier, Terbiaut, Lemordant | A ROVER V8 V8 | Franciaország |
5 | Marreau, Marreau | RENAULT 4 SINPAR | Franciaország |
6 | Schaecht | HONDA 250 XLS | Franciaország |
7 | Cavalleri, Giraudo, Cavalleri | FIAT CAMPAGNOLA | Olaszország |
8 | Rayer | YAMAHA 500 XT | Franciaország |
9 | Carletti, Carletti | FIAT CAMPAGNOLA | Olaszország |
10 | Vandekerkhove, Dutertry, Pichot | TOYOTA BJ | Franciaország |
11 | Maitrot | HONDA 250 XLS | Franciaország |
12 | Auriol | YAMAHA 500 XT | Franciaország |
13 | Neimer | HONDA 250 XLS | Franciaország |
14 | Atanne | HONDA 250 XLS | Franciaország |
15 | Gomis | SUZUKI 370 SP | Franciaország |
16 | Rigal, Rochette | A ROVER V8 V8 | Monaco |
17 | Tocci, Fucci | FIAT CAMPAGNOLA | Olaszország |
18 | Chambily, Desaunay | TOYOTA BJ | Franciaország |
19 | De Cortanze | HONDA 250 XLS | Franciaország |
20 | Dos Reis | HONDA 250 XLS | Franciaország |
21 | Albaret | YAMAHA 500 XT | Franciaország |
22 | PADOU | HONDA 250 XLS | Belgium |
23 | Ratet, Ignazi | TOYOTA BJ | Franciaország |
24 | Márton | HONDA 250 XLS | Franciaország |
25 | Catel, Catel | A ROVER V8 V8 | Franciaország |
26 | Delannoy, Harrewyn | TOYOTA DIESEL | Franciaország |
27 | Mouren, Braquet | TOYOTA BJ | Franciaország |
28 | Minonzio, Ledentu | LADA NIVA | Franciaország |
29 | Gabrelle | HONDA 250 XLS | Franciaország |
30 | Popineau | HONDA 250 XLS | Franciaország |
31 | Arbizzi, Crappolo | FIAT CAMPAGNOLA | Olaszország |
32 | Taravella | HONDA 250 XLS | Franciaország |
33 | Berty | YAMAHA 500 XT | Franciaország |
34 | Ertaud | YAMAHA 500 XT | Franciaország |
35 | Beaufront | YAMAHA 500 XT | Franciaország |
36 | Gautier | HONDA 250 XLS | Franciaország |
37 | Carrera, Neveu, Maurice | TOYOTA BJ | Franciaország |
38 | Bon | YAMAHA 500 XT | Franciaország |
39 | Piton | KAWASAKI 250 KL | Franciaország |
40 | Boucher | YAMAHA 500 XT | Franciaország |
41 | Fougerouse, Beckers, Ondarts | TOYOTA BJ | Franciaország |
42 | Duboscq, Froissart | LADA NIVA | Franciaország |
43 | Pascault | YAMAHA 500 XT | Franciaország |
44 | Beau, Dunac, kápolna | PINZGAUER 6X6 | Franciaország |
45 | Geurie | HONDA 250 XLS | Franciaország |
46 | Mengue | YAMAHA 500 XT | Franciaország |
47 | Bordais, Quie | A ROVER V8 V8 | Franciaország |
48 | Rigoni | GUZZI 500 TT | Franciaország |
49 | Forestier, Meneau | TOYOTA BJ | Franciaország |
50 | Fiola | SUZUKI 370 SP | Franciaország |
51 | Kurrer, Henriet | COURNIL | Franciaország |
52 | Sezalory, Casarini, De Frémont | TOYOTA BJ | Franciaország |
53 | Lemonnier, Lemonnier | TOYOTA DIESEL | Franciaország |
54 | Sarrazin, Sarrazin | A ROVER V8 V8 | Franciaország |
55 | Fondrillon, Schaecht | TOYOTA BJ | Franciaország |
56 | Hugueny, Trévidic | TOYOTA DIESEL | Franciaország |
57 | Piot, Raux, Boulme | TOYOTA BJ | Franciaország |
58 | Commencal | YAMAHA 500 XT | Franciaország |
59 | Petit, Mare | UNIC | Franciaország |
60 | Calamel, Calamel | TEREPJÁRÓ | Franciaország |
61 | Banino, Legourriérec | TOYOTA BJ | Franciaország |
62 | Clément, Clément | TEREPJÁRÓ | Franciaország |
63 | Leconte | YAMAHA 500 XT | Franciaország |
64 | Roghe | HONDA 250 XLS | Franciaország |
65 | Verhaeghe | HONDA 125 XLS | Franciaország |
66 | Kápolna, Sannier, Belleville | A ROVER V8 V8 | Franciaország |
67 | Puren, Dumas | A ROVER V8 V8 | Franciaország |
68 | Guillot, Pradeau | COURNIL | Franciaország |
69 | Turcat, De Araujo | COURNIL | Franciaország |
70 | Chamagne, Thérage | PEUGEOT 504 | Franciaország |
71 | Nollan, Domblides, Hayat | RENAULT KZ | Franciaország |
72 | Mekki, Neault | UNIC | Franciaország |
73 | André, Puyfoulhoux | PEUGEOT 404 PLATEAU | Franciaország |
74 | Bouille, Morel | RENAULT 5 | Franciaország |
Haláleset
A versenystatisztikát egy haláleset rontja rögtön az első évben. Egy szerencsétlen balesetben egy fiatal versenyző Patrice Dodin a 4. AGADEZ NIAMEY, NIGER (920 KM) közötti szakaszban bukott Yamaha XT500 motorjával. Verseny közben lelazult a sisakja, amit megállás nélkül próbát korrigálni, de leesett fejéről és bukás közben fejsérülést szenvedett, majd a kórházba szállítás közben életét veszítette.

Női versenyzők a Dakaron
Az első versenyen 7 női versenyző indult el, közülük Martine de Cortanze ért célba 19. helyezetként Honda 250 XLS motoron.

„Abban az évben nyertem rallyt, de elvesztettem egy nőt”
A verseny eredményesen zárult, de Sabine a fenti idézettel búcsúzik el öt év házasság után feleségétől Diane-től 1981-ben. A magány nem tartott sokáig, hamarosan kapcsolatba került a dán rally-rajongóval Suzanne Fournais-al, aki tovább segítette a Dakar szervezésében. A Dakaron olyan nagy nevek is elindultak, mint a La Mans-ban hat győzelmet elért belga Jacky Ickx, vagy a francia Jean-Pierre Jabouille, a Renault első győztese a Forma 1-ben. 1985-ben már ismert hírességként főszerepet játszott „A férfi és egy nő 20 évvel később” című filmben saját magát alakítva.
Humanitárius feladatok
Thierry Sabine kihasználva az Afrikai tapasztalatait és a szervezésben szerzett hatalmas rutinját, a verseny humanitárius célokat is ellátott. Kutakat ástak, ásattak az ivóvíz hiányának pótlására és Maliba ivóvizet szállítottak.
Thierry Sabina halála
1986 január 14-én elindult felvenni a versenyt befejezni kényszerült indulókat. Feladatát nem tudta befejezni, mert helikoptere Mali, Gourma-Rharous területén lezuhant, fedélzetén Thierry Sabine-el és a vele utazó másik négy emberrel. Az utasok között volt az énekes, Daniel Balavoine, a helikopter pilóta François-Xavier Bagnoud, valamint az újságírók Nathalie Odent és Jean-Paul Lefur. A hivatalos közlemény szerint a helkopter homokviharba került és a hajtóműbe került homok miatt vált irányíthatatlanná, más elmélet szerint viszont merénylet történt.

Mali, az egyik olyan ország, ahol a versenyt keresztül haladt, de 1985. december 30-ig háborúzott Burkina Fasóval. Mali területén repülési tilalom volt ebben az időben, ezért lehetséges, hogy a pilóta nagyon alacsony pályát választott a radarok elkerülése érdekében, de a helyi hadseregtől támadást kaptak.
A verseny tovább él
Sabine látnok is volt, Valaki, aki nagy léptékben gondolkodott. “Azt akartam, hogy a Dakar más kontinenseken is eljusson, Európán és Afrikán túl” – mondta.
Halála után apja, Gilbert volt a szervezet vezetője, amíg 1994-ben a francia Amaury Sport Organization (ASO) átvette az esemény szervezését. 2008-as Al-Kaida terrorista csoport fenyegetése után nem rendezték meg biztonsági okokból, viszont kicsit a veseny közelebb került ezáltal kelet-európához. 2008-ban a verseny pótlásaként megrendezik Magyarország és Románia között Közép-Európa Rallyt.

Dakar 2009-re átlépte az Atlanti-óceánt és Dél-Amerikába költözött. Az első megrendezés után három évtizeddel Thierry álma valóra vált és karrierje más szélességi körökre is eljutott. Összesen 29 nemzetet látogattak meg a versenysorozat megrendezése közben: 21 afrikait, 3 európait és 5 dél-amerikait.
Thierry Sabine álma valóra vált, a világ legnagyobb kihívásával sikerült megismertetni az embereket, a verseny elért több országot és kontinenst segítve a gazdaságukat. Bár nagyon fiatalon, 36 éves korában elhunyt mégis maradandót és óriásit alkotott.
Élete nagy kalandja mások álmává vált, Mali sivatagjának közepén egy fa és egy emlékplakett emlékezteti a versenyzőket a baleset helyszínére.
