web analytics

2024. április 05. tesztvezetés

összehasonlító vélemény – Molnár Károly ”Bushi”-tól

Sziasztok!

Engedjétek meg, hogy megosszak veletek egy-pár gondolatot a mai tesztvezetést követően.

A mai nap lehetőségem volt a Motor Center Gyulai jóvoltából tesztvezetés formájában egymás után kipróbálni a Suzuki 800-as túra-enduró / sport-kaland túra motor mindkét változatát.

A jelenlegi motorom, amivel az összehasonlítás történt egy 2005-ös évjáratú 650-es V-Strom:

A motorokat 184 cm-es magasságommal és 140 kg-os súlyommal megterhelve 😊 vezetem illetve teszteltem, tehát mindent ezekhez az adatokhoz viszonyítottan kell kezelni 😊

A tesztelt motorok:

Duel Explorer (DE)Road Explorer (RE)
V-STROM 800 DE 2023 | SUZUKI - Kalmár MotorSuzuki Motor
A DE és az RE közötti főbb külnbségek ”száraz” adatokban:
21”, 90/90, küllős, tömlőselső kerék19”, 110/80, alu, tömlő nélküli
17”, 150/70, küllős, tömlőshátsó kerék17”, 150/70, alu, tömlő nélküli
22 cmrugóút15 cm
2,345 mhosszúság2,255 m
97,5 cmszélesség90,5 cm
1,31 mmagasság (teljes)1,355 m
22 cmmagasság (szabad)18,5 cm
230 kgsúly223 kg
85,5 cmülésmagasság82,5 cm

Mindkét 800-as többek között kétirányú gyorsváltóval, ABS-vel, és kipörgésgátlóval (TCS), valamint vezetési mód választó (S-DMS = sport/normál/eső) lehetőséggel rendelkezik.

A fentiek közül a tesztvezetés során szerencsére az ABS és a TCS nem került kipróbálásra 😊

Hasonlóságok – különbségek a V-Strom 800 DE / RE és a saját motor között

Hengerűrtartalom:

A kb 150 cm3-ből adódó különbség, nem csak számszakilag több, hanem vezetési élményben is érezhetően több, erősebb, nyomatékosabb.

Ülés:

Mindkét 800-as ülése bár igaz, hogy a 650-eshez képest keskenyebb, ugyanakkor szinte ugyanúgy, ugyanolyan kényelmes. Kellően hosszú az ülése, ami azt jelenti, hogy az adott utazási, vezetési körülményhez tudsz rajta helyezkedni (városi, sorok közötti manőverezés / városon kívüli túrázás).

Az ülésmagasságokban lévő 3 cm (DE – RE) közötti különbséget úgy tudnám megfogalmazni, hogy amíg a DE esetében inkább mintha a motoron ”rajta ülnék”, addig az RE esetében mintha a motoron ”benne ülnék”.

Kormány:

A DE kormányának elhelyezkedése a 650-esemhez képest, nekem egy kicsit magasabbnak, szélesebbnek, és hátrábbnak tűnt, de nem volt zavaró, csak az elmúlt 14 év alatt megszokott és használt kormány kialakításnak képest szokatlan volt egy kicsit.

Az RE kormányának elhelyezkedése és a 650-esem kormányának elhelyezkedéséhez képest eltérést szinte alig tapasztaltam.

A kormány, ülés, lábtartó háromszög helyzete minden esetben kényelmes, akár az üzemanyagtankhoz közel helyezkedtem el, akár hátrébb helyezkedtem rajta.

Az ülésből kiállva viszont mindkét 800-as esetében tökéletes a vezetési kényelem, nincsen ”előre görnyedő” testtartás.

Gyorsváltó és S-DMS:

A tesztvezetés során a DE-nél az S-DMS sport üzemmódba, míg az RE-nél normál üzemmódba volt állítva.

A kettő közti különbséget, én leginkább a felváltások során tapasztaltam.

A gyorsváltóval kapcsolatban az alábbiakat tapasztaltam, éreztem. A felváltások során mindkét üzemmód esetén sokkal finomabban, ”lágyabban” váltott, mintha manuálisan én váltottam volna kuplung használatával.

A visszaváltások során viszont nekem egy kicsit ”durvábbnak” tűnt, mint, amikor én saját magam váltok vissza kuplung használatával.

A gyorsváltós visszaváltásnak leginkább vészhelyzetben látom / látnám én értelmét, amikor is (nagyon)gyorsan kell(enne) visszaváltani, és adott esetben minden tizedmásodperc is számíthat, és fontos lehet(ne) a folyamatos erőátvitel megléte, ha egy gyors gázreakcióra lenne szükség.

Gázkar:

A gázreakció nagyon közvetlen. Mindegy milyen üzemmódba van beállítva az S-DMS váltó, a motor gyorsan, és késedelem nélkül, az adott módnak megfelelően, annak stílusában reagál a gázmarkolat helyzetében bekövetkezett változásokra, legyen az gyorsítás, vagy lassítás.

Gázelvétel esetében, amíg azt nem kíséri visszaváltás én nem tapasztaltam olyan mértékű motorfék hatást, mint a 650-esmnél.

Fékek:

Mindkét fél ”harapós” és nagyon jól fog, de amíg a hátsó fék szépen, finoman, nyugodtan teszi a dolgát, addig az első fék a hátsó fékhez képest drasztikusabban fejti ki a hatását.

A rugóutakban szereplő 7 cm eltérésnek köszönhetően én a DE-nél jobban, hamarabb tapasztaltam az ún. ”bólintási” hajlamnak nevezett jelenséget.

Ahogy fentebb is említettem a motorfék hatást nem éreztem olyan markánsnak, mint a 650-esmnél, ha azt nem kísérte visszaváltás.

Üzemanyag fogyasztás:

A színes TFT kijelzőn ennek a változását is nyomon lehet követni a különböző beállításoknak köszönhetően.

A tesztvezetés során KRESZ üzemmódban 😊 közlekedve, és a váltásoknál nem tiltásig forgatva a motort a kijelző tanúsága szerint a fogyasztás mértéke 3,7 – 4,2 liter / 100 km értéket mutatott.

Ennél kevesebbet szerintem nem lehet belőle kihozni, de ki tudja 😊 viszont többet biztos, ha a váltásokat jobban eltoljuk a piros zóna irányába 😊

Plexi:

A DE-en nem a gyári (kis méretű) széria plexi volt rajta, hanem a DE esetében extra-ként szereplő, de az RE esetében szériafelszereltségnek számító nagyobb, ún. túra plexi volt.

A plexi helyzete a DE esetében középső állásban, az RE esetében felső állásban volt.

Mindkét helyzetben az én magasságomhoz képest én nem éreztem semmiféle sisakot / fejet érintő kellemetlen, zavaró turbulenciát, szélzajt.

A menetzaj, szélzaj sem volt számomra zavaró, még akkor sem, amikor a zárt sisakom plexije felnyitott állapotban volt.

Összegzés a tesztvezetésről:

Mindkét 800-assal élmény volt az a 30-40 perc, amíg az ülésükben koptathattam a nem túl jó minőségű magyar aszfaltot 😊

A két 800-as egymás utáni kipróbálást követően, a fentiek alapján nekem az RE kezelhetősége, vezethetősége egy kicsit jobbnak tűnt, mint a DE, és ezért az RE számomra közelebb áll a jelenlegi 650-es vezetési komfortjához, stílusához.

2024. április 06.
Molnár Károly ”Bushi”