web analytics

Január, akkor Dakar Rally és Budapest-Bamako.
A két sport esemény ugyan nem igazán hasonlítható össze, de számomra a túlélést jelenti a motorozás nélküli januárban.A 2009-es év közepén meghozott törvény szerint a motor kategóriában indulók motorjainak limitje 450 cc. Emiatt a KTM visszavonta a hivatalos gyári csapatát 2010-ben, de elküldte Cyril Desprest és Marc Comát a versenyre. A szabálymódosítások következtében a KTM Kutatási és Fejlesztési Csapata elkezdett dolgozni az új KTM 450 Rally motoron.

A KTM csapata a Dakar 2011 Rallynak a vadonatúj KTM 450 Rally motorral fognak nekivágni, melyet közönség elé az EICMA kiállításon tettek 2010 novemberében, Milánóban, a év legnagyobb motoros eseményén. A 2011-es Dakaron Cyril Despres és Marc Coma 2 külön KTM által támogatott csapatban fognak versenyezni. Mindegyikük szabadon megválaszthatta a segéd-pilótájukat. Despres segítőtársa a portugál Ruben Faria, míg Coma választása a honfitársára, barátjára, Juan Pedrerora esett.

Szót érdemel még a BMW G450RR is, amit a BMW Speedbrain Monster csapat tagjai: francia David Frétigné és a holland Frans Verhoeven illetve a portugál Pedro Bianchi Prata és Paulo Goncalves terelgetnek majd a nehéz terepen. A csapat elnyerte teljes támogatását a BMW Motorrad-nak és a Monster Energy-nek. Ne felejtsük el megemlíteni Frétigné 2009-ben volt az első pilóta aki pódiumon állt 450 cc motorkerékpárrral.

A BMW további érdekessége, hogy a nagy tankot nem a megszokott helyre helyezte el, hanem az ülés alá. Ennek jelentősége nem csak a jobb súlyeloszlásban keresendő, hanem az üzemanyag “túlmelegedését” megelőzzék.

Útvonal:

Január 1., Szombat , Szakasz 1 : Buenos Aires – Victoria

* Összekötő, 377 km

A Dakar a hagyományokhoz híven január 1.-én veszi kezdetét. Az időmérő órák nem fognak kattogni ezen a napon. A versenyzők átkelnek az argentin rajongók tömegén és este megérkeznek Victoriába, ahol az igazi küzdelem kezdetét veszi másnap.

Január 2., Vasárnap , Szakasz 1: Victoria – Cordoba

Motor – Quad

* • Összekötő, 566 km

* • Special, 192 km

Autó – Kamion

* • Összekötő, 566 km

* • Special, 222 km

A szakasz kilométerről-kilométerre egyre technikásabbá válik, ahogy a sziklás tájak felé veszik a versenyzők az irányt. A kiszorítások elkerülése végett a motorosoknak és a quadosoknak egy speciális szakaszrészt alakítottak ki a szervezők.

Január 3., Hétfő , Szakasz 2: Cordoba – San Miguel de Tucuman

A vad kanyarok szakasza

Motor – Quad

* • Összekötő, 440 km

* • Special, 300 km

Autó – Kamion

* • Összekötő, 440 km

* • Special, 324 km

Ez a szakasz egy teljesen új pálya, a versenyzők észak felé veszik az irányt. Lélegzetelálló természeti csodák mellett fognak elhaladni a Dakar szerelmesei. A motorok és a quadok ezen a szakaszon is külön pályán haladnak majd az autóktól és a kamionoktól.

Január 4., Kedd , Szakasz 3: San Miguel de Tucuman – San Salvador de Jujuy

Motor – Quad

* • Összekötő, 231 km

* • Special, 521 km

Autó

* • Összekötő, 231 km

* • Special, 500 km

Kamion

* • Összekötő, 408 km

* • Special, 226 km

Jujuy városához vezető úton a szelektív szakasz 2 részre osztható. Az elsőn a motorosok – quadosok a saját útjukat járják, elszakadva a többi versenygéptől, keresztül a sivatag kanyonjain miközben a gyönyörű horizont eléjük tárul. Majd jön a 2. rész, ahol az útvonal kicsit vadabb tájak felé veszi az irányt és megjelenik az erdő . Itt az autók csatlakoznak a motorosok útvonalához, de a kamionok külön pályán haladnak, mert túl veszélyes lett volna bevinni őket a sűrű fák közé.

Január 5., Szerda , Szakasz 4: San Salvador de Jujuy – Calama

Rally összefoglaló

* Összekötő, 554 km

* Special, 207 km

Paso San Fracisco-n keresztülvezet az útvonal az Atacama-sivatagba. Akik már jártak ezen a vidéken, Chilében, tudják, hogy milyen gyönyörű erdőövezte utakat, káprázatos szigeteket, lagúnákat és hófödte hegységeket láthatnak a jelenlévők. A Dakar mezőnye áthalad az Andok hegységen majd Paso de Jama városánál, 4800 méter magasságban (pont, mint a Mont Blanc) a versenyzők átkelnek a határon és megérkeznek a chilei Atacama-sivatagba. Ez lesz a 2011-es Dakar első off-track szakasza, mely tengerszint fellett 3300 méteren zajlik a végeláthatatlan dűnékkel övezve.

Január 6., Csütörtök , Szakasz 5: Calama – Iquique

* Összekötő, 36 km

* Special, 423 km

Teljes gőzzel előre! Ezen a szakaszon a versenyzőknek nagyon sokféle talajon kell áthaladniuk. Ez speciális vezetési képességeket és nagyon sok erőnlétet igényel. Egy lassú start után a sziklás, nehezen leküzdhető pályán ismét egy off-track pálya veszi kezdetét Iquique dűnéivel övezve.

Január 7., Péntek , Szakasz 6: Iquique – Arica

“Guadal”, ahogy a helyiek mondják

* Összekötő, 265 km

* Special, 456 km

Az Atacama-sivatag leküzdése után idén a versenyzők Arica városába látogatnak. Ez lesz a rally pihenőnapja előtti versenynap, mely igencsak keménynek ígérkezik. Ha némely versenyzőben nem lesz elég kitartás, könnyen a dűnék közt ragadhatnak értékes időt veszítve… A türelem lesz a versenyzők legfontosabb erénye ezen a szakaszon. A nap első felében sziklás tereppel kell megküzdeniük, ahol egy pillatatra sem szabad az összpontosítást elfeledniük, mert az megnöveli az energiát ami egyenes út a győzelemhez. Az ezután következő off-road részek minden tekintetben alaposságot igényelnek: a versenyzőknek meg kell küzdeniük egymással a “fesh-fesh”-ben (a süppedős homok versenyeken használt elnevezése), amely sokban hasonlít a Szaharában található társára, de itt a helyiek csak “guadal”-nak hívják.

Január 9., Vasárnap , Szakasz 7: Arica – Antofagasta

Egy merülés a Csendes-ócánba

Motor – Quad

* • Összekötő, 208 km

* • Special, 631 km

Autó – Kamion

* • Összekötő, 208 km

* • Special, 611 km

A pihenőnap után a versenyzőknek szembe kell szállniuk a 2011-es Dakar leghosszabb szelektív szakaszával. Mindezt úgy, hogy a legkimerítőbb útvonalat kell megtenniük a leghosszabb szelektív dacára. Még a legfelkészültebb versenyzők számára is maga lesz a kanyonos ménykű ez a nap…

Január 10., Hétfő , Szakasz 8: Antofagasta – Copiapo

3 az 1-ben

* Összekötő, 268 km

* Special, 508 km

A napi speciál első harmadában a porfelleg a versenyzőket elővigyázatosságra inti. A következő harmadban a nagyobb és gyorsabb kamionok kényszeríteni fogják a pozíciókért harcolókat egy gyorsabb menetsebesség felvételére. A nap befejezése a szakasz legnehezebb feladatával zárul. Miután a versenyzők megmászták az utolsó dűnéket, 3 kilométert kell lesiklaniuk a homokban, miközben a horizonton gyönyörű képet fest Antofagasta és Copiaco közt elterülő homokrengeteg. Felejthetetlen látvány.

Január 11., Kedd , Szakasz 9: Copiapo – Copiapo

Dűnék, dűnék, dűnék…

* Összekötő, 35 km

* Special, 235 km

A motorosok húszasával indulnak majd. A verseny ezen szakaszán, az élen állók valószínűleg már jelentős előnyt szereztek, de a dobogós helyezettek még bármely pillanatban változhatnak.

Január 12., Szerda , Szakasz 10: Copiapo – Chilecito

Vissza Fiambalába

* Összekötő, 686 km

* Special, 176 km

A versenyzőknek még egyszer igazi “hegymászókká” kell válniuk, amikor ismét átkelnek az Andok legmagasabb pontjain. Ezen az új tájon a csapatok kiélvezhetik az argentin “sípályát”. Ezenkívül az éghajlatváltozáshoz és az irdatlan homokviharokhoz is alkalmazkodniuk kell, amik elég gyakoriak ezen a területen.

Január 13., Csütörtök , Szakasz 11: Chilecito – San Juan

Egyszer volt, hol nem volt az Andok lábainál

* Összekötő, 164 km

* Special, 622 km

San Juanig egy 20 kilométeres leejtő vezet az Andok lábaitól, ahonnan az autóknak és a kamionoknak különösen oda kell figyelniük a fékezésnél.

A hosszú szakasz végén a sok eredménybeli változásra számíthatunk: a kitartás és állóképesség fogalmának igazi jelentősége lesz. A kevésbé elővigyázatosak akár végzetes hibákat is elkövethetnek.

Az egykor lapos terület a vidék éghajlata folytán öltötte fel mai különös formáját. A nagy esőzések és a száraz időszakok váltakozása erős szelekkel megkezdték a könnyen erodáló ignimbritet, karcsú tornyokat formálva belőle. A tornyok tetején sötétebb színű, keményebb kőzetek alkotta sipkák ülnek. A különleges, természetalkotta forma a világban “fairy chimney” azaz “tündérkémény” néven vált ismertté.

Január 14., Péntek , Szakasz 12: San Juan – Cordoba

Visszaszámlálás indul

Motor – Quad – Autó

* • Összekötő, 123 km

* • Special, 555 km

Kamion

* • Összekötő, 349 km

* • Special, 266 km

2 nappal a célvonal előtt az állások még mindig módosulhatnak. San Juan kanyonjai között sokan beragadhatnak a rally utolsó napjaiban. A verseny ezen részén már mindenki elővigyázatosabb, a távolságokat ritkán teszik meg csúcssebességgel, félve a hirtelen fellépő mechanikai problémáktól.

Január 15., Szombat , Szakasz 13: Cordoba – Buenos Aires

Show time

* Összekötő, 645 km

* Special, 181 km

A utolsó, 181 kilométeres speciál megnyerésének kulcsa az összpontosítás. Ez egy nagyon gyors pálya, amin az átjutást különösen elővigyázatosan kell véghezvinni. A célban ennek a 33. Dakarnak a hőseit első alkalommal Baradero városában ünneplik majd. A rajongók, tudatában annak, hogy az öröm legintenzívebb pillanatai a célvonalon törnek elő, bizonyára tömegével lesznek jelen.

forrás: marathonrally, dakarmotor

Kapcsolódó linkek :