web analytics

Az motorod működéséhez szükséges elektromos energiaellátást kétféleképpen lehet biztosítani:

  • álló motor esetén az akkumulátor biztosítja az elektronikai berendezések működését,
  • járó motornál a generátor biztosítja ugyanazt a funkciót, de itt már szükség van a feszültség szabályzására, egyenirányítására!

Feszültségszabályzó

Kettős feladata van, először is átalakítja a generátor tekercseiben keletkező váltó áramot egyenárammá, azaz egyen irányítja, majd szabályozza a kimenő feszültséget. A motor működése közben, a feszültség szabályzás során sok hő termelődik a hagyományos tirisztoros feszültségszabályzókban, ezért gondoskodni kell a megfelelő hűtésről, a megfelelő méretű hűtőbordákon keresztül.

A hibás fezsültségszabályzó (fotó: Motorológus)
A hibás fezsültségszabályzó (fotó: Motorológus)

Tirisztoros feszültségszabályzó – hátránya a hőtermelés

A hagyományos tirisztoros feszültségszabályzók esetében a tirisztrokon 1,5V esik, ami jelentősen melegíti a szabályzót. Emiatt főleg nyáron hamar elérheti a tirisztor a kritikus 120°C-ot, ekkor létrejön a termikus reteszelődés (a tirisztor folyamatosan vezetővé válik, “beragad”). Ilyenkor a vezető állapotát nem tudja a vezérlés kikapcsolni és egyre több hő fog fejlődni.

Ha ezután a rossz hőátadás (szellőzés-hűtés hiánya) miatt a tirisztor el tud érni egy kb. 180-200°C hőfokot, akkor a tirisztor félvezető-kristálya elolvad és véglegesen tönkre megy.

Feszültségszabályzó túlmelegedése, tipikus meghibásodás (fotó: Motorológus)
Feszültségszabályzó túlmelegedése, tipikus meghibásodás (fotó: Motorológus)

A MOSFET tranzisztoros feszültségszabályzó előnyei

  1. Nagy hatékonyság: A MOSFET (Metal-Oxide-Semiconductor Field-Effect Transistor) alapú feszültségszabályzók nagyon kis energia veszteséggel működnek, ami hatékonyabbá teszi őket más típusú feszültségszabályzókkal szemben.
  2. Gyorsabb reakcióidő: A MOSFET-ek gyorsabbak és hatékonyabbak az áramvezérlésben, ami lehetővé teszi a feszültségszabályzó gyorsabb reakcióidőjét a rendszerbeli feszültségváltozásokra.
  3. Kompaktabb kialakítás: A MOSFET-ek kisebb méretűek és kisebb hőtermelést eredményeznek más típusú tranzisztorokhoz képest, így a MOSFET-alapú feszültségszabályzók kisebb helyet foglalnak el és könnyebbek a motorkerékpárban.
  4. Nagyobb megbízhatóság: A MOSFET-ek hosszabb élettartamúak és kevésbé érzékenyek a hőre és az áramütésre, ami javíthatja a feszültségszabályzó megbízhatóságát és tartósságát.

Meghibásodás esetén érdemes a gyári alkatrésznél nagyságrendekkel olcsóbb univerzális alkatrészre cserélni, a SOLVART Kft. által gyátrott MOSFET tranzisztoros feszültségszabályzóra.

SOLVART Univerzális MOSET feszültségszabálzója háromfázisú generátorral működő motorokhoz (fotó: Motorológus)
SOLVART Univerzális MOSET feszültségszabálzója háromfázisú generátorral működő motorokhoz (fotó: Motorológus)

Összefoglalva: a MOSFET tranzisztorokon jóval kisebb az ellenállás (alacsonyabb a hőveszteség), így ennek a hőfoknak a tranzisztor a közelébe sem kerül, üzemszerűen a MOSFET szerkezete 175°C-ig bírja.

SOLVART univerzális feszültségszabályzó üzemi hőmérséklete (fotó: Motorológus)
SOLVART univerzális feszültségszabályzó üzemi hőmérséklete (fotó: Motorológus)

Mit tegyek, ha a feszültségszabályzó töltése nem megfelelő...

13,9 – 14,6V közötti töltés az ideális!

Csere utáni jó töltésérték (foto: Motorológus)
Csere utáni jó töltésérték (foto: Motorológus)

Ha a töltés túl sok (14,8-15V feletti a töltés), akkor valószínűleg a feszültségszabályzóval van a gond.

Mielőtt azonban ezt egyből kijelenthetnénk ellenőrizd, hogy a feszültségmérő műszer (mulitméter) nincs-e lemerülve. Ha le van merülve a multiméterben az elem, (amit a legtöbb esetben LOBAT vagy ennek ikonjával ki is jelez), az akár 2-3V-tal is nagyobb értéket is mutathat!
Ha a multiméter által jelzett túltöltés értéke stabil (pl.: stabilan 15,3V-ot mutat, fordulatszámtól függetlenül, lámpával, lámpa nélkül), szintén gyanúra adhat okot, hogy lehet az elemek már elkezdtek lemerülni (csak még nem jelzi a multiméter) és ezért nem pontos a mérés (és valójában nem is tölt túl a feszültségszabályzó).

Ha a töltés túl alacsony (13,8-13,9V alatti a töltés), akkor valószínű hogy nem a feszültségszabályzóval van a gond. Ilyenkor a következő ellenőrző lépéseket érdemes megtetted:
1. Először (ha van rá lehetőséged), cseréld ki a feszültségszabályzót egy másik, jól működő feszültségszabályzóra és nézd meg azzal mennyi a töltés (pl.: ismerős feszültségszabályzóját feltenni próba jelleggel). Ha azzal is alacsony a töltés, akkor 99,9%, hogy nem a feszültségszabályzóval van a gond. Amennyiben nem tudod így ellenőrizni, hogy a feszültségszabályzóval van a gond, akkor próbáld végig a következő ellenőrző lépéseket:
2. Húzd le a feszültségszabályzót a motorról és ellenőrizd a diódákat feszültségmérő műszerrel (multiméter). Erre a linkre kattintva találsz egy videót, amin a feszültségszabályzó diódáinak mérését mutatják be: https://www.youtube.com/watch?v=NTjumDgixkQ&t=215s
A multiméterrel való mérés eredményeinek kiértékelésével kapcsolatosan SOLVART WEBSHOP / GYIK fülének 8. pontja: https://solvart.shop.hu/faq/
3. Ellenőrizd, hogy nem a hálózatban „veszik el” a feszültség:

  • Az oxidálódott vagy laza csatlakozók okozhatnak nem megfelelő (alacsony) feszültséget.
  • Ellenőrizd a csatlakozókat, hogy nem valami szennyeződés okozza a feszültségingadozást.
  • A megolvadt csatlakozót is érdemes kicserélni,
  • Ellenőrizd az olvadóbiztosítót (a legtöbb motornál az indítórelé mellett található), hogy a környékén nincs-e a műanyag megoldva.
Megolvadt csatlakozó (fotó: Motorológus)
Megolvadt csatlakozó (fotó: Motorológus)

4. Ha a diódákat rendben találtad, akkor a generátor ellenőrzése következhet:

  • Végezd el a generátor testzárlatának vizsgálatát. Multiméter egyik végét tedd a motorkerékpár fémes testére (ne a festékre!!), a másikat pedig generátor kivezetésekre. Mindhárom generátor kivezetés esetében a multiméternek “OL” vagy “1” értéket kell mutatnia.
  • Ha a generátoron a mágnesek ragasztva vannak (néhány motorkerékpár típusnál fordulhat elő ilyen), akkor ellenőrizzük ezeket a mágneseket, hogy nincsenek-e elcsúszva. A mágnesek közötti rés azonos szélességű kell legyen.

5. Ellenőrizd az akkumulátort. Automata töltővel töltsd fel teljesen az akkumulátort, majd 10-15 perc várakozást követően mérd meg a feszültségét: 12.5-12.6V körüli feszültséget kell mérned. 12V alatti mérés esetén cellazárlat állhat fenn, az akkumulátor cseréje indokolt lehet.

Mikor kell cserélni a feszültségszabályzót?

  • feszültségszabályzó erősen melegszik (kézzel szinte meg sem tudod fogni),
  • túl kicsi a töltőfeszültség (ez lehet zárlatos tekercsek miatt is, okozhatja csatlakozó, vagy kábel hiba is!),
  • túl nagy a töltőfeszültség (14,9V-15V felett),

Hasznos linkek:

forrás: Solvart, Motorologus, Youtube, MAMI