Az motorod működéséhez szükséges elektromos energiaellátást kétféleképpen lehet biztosítani:
- álló motor esetén az akkumulátor biztosítja az elektronikai berendezések működését,
- járó motornál a generátor biztosítja ugyanazt a funkciót, de itt már szükség van a feszültség szabályzására, egyenirányítására!
Feszültségszabályzó
Kettős feladata van, először is átalakítja a generátor tekercseiben keletkező váltó áramot egyenárammá, azaz egyenirányítja, majd szabályozza a kimenő feszültséget. A feszültségszabályzó működésének természetes velejárója, hogy hő termelődik (pont ezért hibás megközelítés, amikor valaki azt mondja, hogy „a szabályzó forró, ezért elromlott”).
Ez a tirisztoros technológiával működő feszültségszabályzónál sokkal jelentősebb (mint egy MOSFET technológiával működő szabályzó esetében), ezért ez esetben gondoskodni kell a megfelelő hűtésről. Ez magába foglalja a megfelelő méretű hűtőbordát, illetve a menetszél által jól átjárt szellőző helyre való felszerelést.
Tirisztoros feszültségszabályzó – hátránya a hőtermelés
A hagyományos tirisztoros feszültségszabályzók esetében a tirisztrokon 1,5V esik, ami jelentősen melegíti a szabályzót. Emiatt főleg nyáron hamar elérheti a tirisztor a kritikus 120°C-ot, ekkor létrejön a termikus reteszelődés (a tirisztor folyamatosan vezetővé válik, “beragad”). Ilyenkor a vezető állapotát nem tudja a vezérlés kikapcsolni és egyre több hő fog fejlődni.
Ha ezután a rossz hőátadás (szellőzés-hűtés hiánya) miatt a tirisztor el tud érni egy kb. 180-200°C hőfokot, akkor a tirisztor félvezető-kristálya elolvad és véglegesen tönkre megy. Ideális a körülmény ahhoz, hogy a tirisztoros feszültségszabályzó tönkremenjen, amikor a nyári 40 fokban, a forró aszfalt sugározza vissza a hőt és éppen araszol az ember a városban.
A MOSFET tranzisztoros feszültségszabályzó előnyei
- Nagy hatékonyság: A MOSFET (Metal-Oxide-Semiconductor Field-Effect Transistor) alapú feszültségszabályzók nagyon kis energia veszteséggel működnek, ami hatékonyabbá teszi őket más típusú feszültségszabályzókkal szemben, azaz kevésbé melegszik a szabályzó a technológiából fakadóan.
- Gyorsabb reakcióidő: A MOSFET-ek gyorsabbak és hatékonyabbak az áramvezérlésben, ami lehetővé teszi a feszültségszabályzó gyorsabb reakcióidőjét a rendszerbeli feszültségváltozásokra, azaz stabilabb a feszültség a rendszerben, kisebb az ingadozás.
- Kompaktabb kialakítás: A MOSFET-es szabályzók kisebb méretűek és kisebb hőtermelést eredményeznek a tirisztoros feszültségszabályzóhoz képest, így a MOSFET-alapú feszültségszabályzók kisebb helyet foglalnak el és könnyebbek a motorkerékpárban.
- Nagyobb megbízhatóság: A MOSFET-ek hosszabb élettartamúak és kevésbé érzékenyek a hőre és az áramütésre, ami javíthatja a feszültségszabályzó megbízhatóságát és tartósságát.
Meghibásodás esetén érdemes a gyári alkatrésznél nagyságrendekkel olcsóbb univerzális alkatrészre cserélni, a SOLVART Kft. által gyátrott MOSFET tranzisztoros feszültségszabályzóra.
Mit tegyek, ha a feszültségszabályzó töltése nem megfelelő...
13,9 – 14,6V közötti töltés az ideális!
Magas töltés érték
Ha a töltés túl sok (14,8-15V feletti a töltés), akkor valószínűleg a feszültségszabályzóval van a gond.
Mielőtt azonban ezt egyből kijelenthetnénk ellenőrizd, hogy a feszültségmérő műszer (mulitméter) nincs-e lemerülve. Ha le van merülve a multiméterben az elem, (amit a legtöbb esetben LOBAT vagy ennek ikonjával ki is jelez), az akár 2-3V-tal is nagyobb értéket is mutathat!
Ha a multiméter által jelzett túltöltés értéke stabil (pl.: stabilan 15,3V-ot mutat, fordulatszámtól függetlenül, lámpával, lámpa nélkül), szintén gyanúra adhat okot, hogy lehet az elemek már elkezdtek lemerülni (csak még nem jelzi a multiméter) és ezért nem pontos a mérés (és valójában nem is tölt túl a feszültségszabályzó).
Alacsony töltés érték
Ha a töltés túl alacsony (13,8-13,9V alatti a töltés), akkor valószínű hogy nem a feszültségszabályzóval van a gond. Ilyenkor a következő ellenőrző lépéseket érdemes megtetted:
1. Először (ha van rá lehetőséged), cseréld ki a feszültségszabályzót egy másik, jól működő feszültségszabályzóra és nézd meg azzal mennyi a töltés (pl.: ismerős feszültségszabályzóját feltenni próba jelleggel). Ha azzal is alacsony a töltés, akkor 99,9%, hogy nem a feszültségszabályzóval van a gond. Amennyiben nem tudod így ellenőrizni, hogy a feszültségszabályzóval van a gond, akkor próbáld végig a következő ellenőrző lépéseket:
2. Húzd le a feszültségszabályzót a motorról és ellenőrizd a diódákat feszültségmérő műszerrel (multiméter). Erre a linkre kattintva találsz egy videót, amin a feszültségszabályzó diódáinak mérését mutatják be: https://www.youtube.com/watch?v=NTjumDgixkQ&t=215s
A multiméterrel való mérés eredményeinek kiértékelésével kapcsolatosan SOLVART WEBSHOP / GYIK fülének 17. pontja: https://solvart.shop.hu/faq/
3. Ellenőrizd, hogy nem a hálózatban „veszik el” a feszültség:
- Az oxidálódott vagy laza csatlakozók okozhatnak nem megfelelő (alacsony) feszültséget.
- Ellenőrizd a csatlakozókat, hogy nem valami szennyeződés okozza a feszültségingadozást.
- A megolvadt csatlakozót is érdemes kicserélni,
- Ellenőrizd az olvadóbiztosítót (a legtöbb motornál az indítórelé mellett található), hogy a környékén nincs-e a műanyag megoldva.
4. Ha a diódákat rendben találtad, akkor a generátor ellenőrzése következhet:
- Végezd el a generátor testzárlatának vizsgálatát. Multiméter egyik végét tedd a motorkerékpár fémes testére (ne a festékre!!), a másikat pedig generátor kivezetésekre. Mindhárom generátor kivezetés esetében a multiméternek “OL” vagy “1” értéket kell mutatnia.
- Ha a generátoron a mágnesek ragasztva vannak (néhány motorkerékpár típusnál fordulhat elő ilyen), akkor ellenőrizzük ezeket a mágneseket, hogy nincsenek-e elcsúszva. A mágnesek közötti rés azonos szélességű kell legyen.
5. Ellenőrizd az akkumulátort. Automata töltővel töltsd fel teljesen az akkumulátort, majd 10-15 perc várakozást követően mérd meg a feszültségét: 12.5-12.6V körüli feszültséget kell mérned. 12V alatti mérés esetén cellazárlat állhat fenn, az akkumulátor cseréje indokolt lehet.
14 Volt alatti és 15 Volt feletti feszültségtartományban fontos ellenőrizni, hogy mi okozza a nem megfelelő töltést, ami lehet feszültségszabályzó hibája, de lehet a korábban felsorolt ellenőrző lépések közül bármi más is.
Fontos, hogyha a generátor-feszültségszabályzó-akkumulátorból hármasból az egyik tönkremegy és cseréljük, akkor a másik kettőt is ellenőrizzük le!
Hasznos linkek:
- Motorologus – Motorkerékpár szervíz
- SOLVART Facebook
- Magyar Motorkerékpár Technikum és Szakképző Iskola
forrás: Solvart, Motorologus, Youtube, MAMI